IFA 2015: Gigaset lanserar smartphones

- Introducerar Gigaset ME-serien; ME Pure, ME samt ME Plus

Strax före IFA lanserar Gigaset, marknadsledande i Europa inom fast telefoni, nu företagets första egenutvecklade smartphones. Den helt nya ME-serien består av de tre modellerna Gigaset ME, Gigaset ME Pure och Gigaset ME Pro. ME-serien kombinerar high-end design med den senaste tekniken för bästa tänkbara användarupplevelse.

– Om du har bestämt dig för att göra något måste det bli rätt från början. Vi har den infrastruktur som behövs och, ännu viktigare, de personer, idéer och den teknik som krävs i en mycket konkurrensutsatt bransch, säger Gigasets vd Charles Fränkl.

Med de nya modellerna utmanar Gigasets ingenjörer och formgivare mobiltelefonsektorn när det gäller tillförlitlighet, användarvänlighet och balans mellan teknik och design. Hela Gigaset-serien har som mål att uppfylla kvalitets-, design- och livsstilsbehoven hos den moderna, aktiva användaren.

– I Gigaset ME kommer alla våra kunder att hitta något som passar just dem, oavsett användningsområde eller situation, säger den flerfaldigt prisbelönte Gigaset-designern Hans-Henning Brabänder, när han sammanfattar sin vision för Gigaset ME.

Gigaset ME och Gigaset ME Pure har 5-tumsskärmar med hög kontrast och full HD. Gigaset ME Pro är utrustad med en 5,5-tumsskärm i full HD och perfekt även för storskaliga spel- och underhållningsprogram. Formspråket kombinerar modernt rostfritt stål, elegant avrundat tredje generationens Gorilla-glas på telefonens fram- och baksida samt en oslagbar tysk produktionskvalitet. Tack vare den helgjutna och slutna konstruktionen är telefonerna skyddade mot både damm och fukt.

Avancerad fototeknik
Samtliga modeller i ME-serien har en kamera som anpassats för att möta de höga kraven som ställs av dagens användare. Gigaset ME och ME Pure fångar rörliga motiv med hjälp av specialutvecklad autofokusfunktion med upp till 0,16 sekunders autofokus respektive 0,2 sekunders autofokus för Gigaset ME Pro.

Alla modeller har en högupplöst 8 MP frontkamera med 120-graders vidvinkelobjektiv. Gigaset ME Pure kommer med en bakmonterad kamera på 13 MP, Gigaset ME med en på 16 MP, och Gigaset ME Pro på hela 20 MP.  Alla modeller i Gigaset ME-serien har en videoupplösning på upp till 2K för video.

Optimerat HIFI-ljud
Gigaset ME-seriens helgjutna ljuddesign ger en konsekvent och harmonisk ljudbild, även då användaren spelar upp ljud via externa ljud- och högtalarsystem. Alla modeller har ett HiFi-chipset och inkluderar Dirac HD-ljud som är optimerat för uppspelning av musik, samt CSR Bluetooth-ljudteknik för trådlös överföring via Bluetooth i CD-kvalitet. Dessutom har Gigaset ME-serien stöd för högkvalitativa format som FLAC, WAV och APE.

Till Gigasets nya modeller kommer även hörsnäckor med platta kablar för att slippa sladdtrassel. Två inbyggda mikrofoner ger hög ljudkvalitet, även i stökiga miljöer då en av mikrofonerna registrerar och filtrerar bort bakgrundsljud och den andra är optimerad för samtal.

Enastående prestanda
Alla modeller har 64-bitars processorer med åtta kärnor. Gigaset ME och Gigaset ME Pro är utrustade med Snapdragon 810 och Gigaset ME Pure med Snapdragon 615. Med 3 GB DDR4-minne (Gigaset ME Pure: 2 GB, DDR 3) och Adreno 430-grafikprocessorer (Gigaset ME Pure: Adreno 405) levererar Gigaset topprestanda och suverän användarupplevelse.

Samtliga modeller körs på Android version 5.1.1. Med 32 GB internminne (Gigaset ME Pure: 16 GB), erbjuder Gigaset ME-serien gott om utrymme för musik-, bilder- och videofiler. Användare som önskar mer utrymme kan enkelt komplettera med ett externt micro-SD-kort på 128 GB och använda en av de dubbla sim-kortsluckorna.

Som bland de första smartphones i världen har alla Gigaset ME-modeller i serien utrustats med en USB-port typ C. Ingången är symmetrisk, vilket gör att användare slipper fundera på vilket håll sladden ska anslutas och skadade USB-kontakter. Dessutom innebär den nya standarden att smartphones kan laddas dubbelt så snabbt som tidigare, samt att dataöverföringshastigheten ökar avsevärt. Gigaset är även en föregångare när det gäller batterikapacitet. Gigaset ME:s batteri ger upp till 24 timmars samtalstid eller 34 timmars musikuppspelning.

Intuitiva funktioner
Alla modeller har stöd för två LTE kategori 6-SIM-kort, med överföringshastighet vid nedladdning på upp till 300 MBit/s (Gigaset ME Pure: 150 Mbit/s). Fingeravtrycksläsare på baksidan, med den senaste krypteringstekniken, garanterar snabb och säker åtkomst, liksom att användarna enkelt kan svara på inkommande samtal. Vidare skyddar den förinstallerade antiviruslösningen från Avira känslig användardata när användaren är online.

Med den integrerade infraröda sändaren kan alla Gigaset ME-modeller också förvandlas till en fjärrkontroll som är kompatibel med en förinstallerad databas bestående av 95 procent av befintliga enheter och kan även lägga till ytterligare enheter.

Med Gigaset ME Health Centre får användarna åtkomst till en omfattande samling sensormoduler, bland annat stegräknare och pulsmätare. Med hjälp av en UV-sensor har användarna även möjlighet att mäta mängden ultraviolett strålning för att anpassa solskydd därefter.

Tillgänglighet och pris
Gigasets ME-serie säljs i olåst skick och kommer att finnas till försäljning i Europa och Kina under hösten 2015. Uppskattat försäljningspris (inklusive moms) är 3 495 SEK för Gigaset ME Pure, 4 495 SEK för Gigaset ME och 4 995 SEK för premiummodellen Gigaset ME Pro.

För ytterligare tekniska specifikationer, se separat dokument.

Presskontakt:

För mer information, kontakta:
Gigaset Communications Sweden AB
E-post: titti.hagenfeldt@gigaset.com

För högupplösta produktbilder och testexemplar, kontakta:
Sofia Stjernqvist
E-post: sofia.stjernqvist@spotlightpr.se

Om Gigaset
Gigaset AG, München, är ett internationellt verksamt företag inom kommunikationsteknik. Företaget är marknadsledande i Europa när det gäller DECT-telefoner. Premiumleverantören är även världsledande, med cirka 1 300 anställda och är verksamma i runt 70 länder. Under namnet Gigaset pro fortsätter företaget att utveckla och marknadsföra innovativa företagstelefonilösningar för små och medelstora företag. Företaget verkar även i området smarta hem. Banbrytande, molnbaserade produkter och lösningar för smarta hem utvecklas och marknadsförs under namnet Gigaset elements. Tillsammans med Singaporebaserade Goldin Fund Pte. Ltd driver företaget även Gigaset Mobile, som är verksamt inom segmenten mobiltelefoni, smartphones och tillbehör.

Gigaset AG är noterat på Deutsche Börses Prime Standard, vilket innebär högsta tänkbara krav på transparens. Aktierna handlas på Frankfurtbörsen under symbolen "GGS" (ISIN: DE0005156004).