• Gillette/

Gillette och YouTube inleder partnerskap med syfte att tillhandahålla män med - THE BEST A FAN CAN GET

Den nya kanalen gör det lättare för fotbollsfans att hitta fotbollsinnehåll av bästa kvalitét världen över

LONDON, 17 september 2012 – Gillette och YouTube kan idag avslöja att företagen inlett ett brett samarbete vars syfte är att förbättra människors fotbollsupplevelse på nätet. Med lanseringen av Gillette Football Club – en helt ny YouTube-kanal som samlar ihop högkvalitativt fotbollsinnehåll så som mål, höjdpunkter och bakgrundsmaterial från de största ligorna och klubbarna i Europa. Dessutom kommer YouTube-kanalen tillhandahålla nytt exklusivt innehåll. Gillette blir huvudsponsor av det fotbollsrelaterade innehållet på YouTube i Europa, Mellanöstern och Afrika.

Gillette Football Club (youtube.com/gillettefootballclub) kommer tillhandahålla videos i HD kvalitet från YouTubes samarbetspartners som omfattar toppligor som Spaniens La Liga och Italiens Serie A, mer är 50 olika klubbar, där ibland Manchester City FC, Chelsea FC, Paris Saint-Germain och Olympique de Marseille. Dessutom kommer sportnyheter från TalkSport och ESPN visas på Gillette Football Club. Vid registreringen kommer tittarna ha möjligheten att välja just deras favoritliga och -lag och få tillgång till de senaste videoklippen från dessa så fort det finns tillgängligt.

Den nya plattformens syfte är att förändra hur fans upplever, följer och delar sin passion för fotbollen. Användarna på Gillette Football Club kommer att ha helt fri tillgång till deras favoritlags senaste mål och höjdpunkter, nyheter och statistik. Kanalen kommer även att omfatta exklusiva underhållningsprogram som skapats av produktionsbolaget Big Balls och nya funktioner såsom socialt spelande kommer rullas ut efter lanseringen.

Alex Tosolini, Vice VD, E-handel på P&G säger “Det här nya erbjudandet gör livet ännu lättare för fotbollssupportrar på nätet, den samlar engagerande höjdpunkter från några av världens bästa ligor på ett och samma ställe. Vårt samarbete med YouTube gör att vi kan erbjuda kurerat innehåll till fotbollsfans. Gillette har en lång erfarenhet av att föra män närmare sin idrottsliga passion och idag, i och med lanseringen av Gillette Football Club, tar vi det till nästa nivå med visionen att leverera fotbollsinnehåll - the best a fan can get."

Matt Brittin, försäljnings & verksamhetschef på Google, Nord & Centraleuropa, säger "YouTube är hemmet för högkvalitativt innehåll på webben för tittare och annonsörer. Den ständigt växande gruppen av fotbollspartners skapar ett mångsidigt och intressant innehåll för fansen på YouTube. Vi är glada över att gå samman med Gillette att bygga en fantastisk ny YouTube-upplevelse för våra passionerade fotbollsfans.”

Tom Thirlwall, VD, Big Balls Films, säger "Big Balls Films är glada över att vara partner för denna banbrytande och unik satsning mellan två av världens mest kända varumärken. Vi har skapat nya format som återspeglar faktiska fotbollssupportrar, deras ångest, extas, humor och kärlek till sporten. Gillette Football Club är ett unikt initiativ och på Big Balls Films är vi stolta över att vara i spetsen för nästa generations medier och vi ser fram emot att vara en del av dess framgång."

Ett annat inslag som integreras i Gillette Football Club är ett samarbete med Squawka, som har skapat ett unikt index utifrån spelarnas prestationer. Indexet Analysera över 2.500.000 on-ball actions vilket ger fansen en sanningsenlig bild av Europas bästa spelare och lag.

Sanjit Atwal, grundare och VD för Squawka säger " Vi är oerhört glada över samarbetet med Gillette och är stolta över att Squawka driver en sådan innovativ plattform som Gillette Football Club. GFC ger fansen ett nytt sätt att följa sina favoritlag och vi hoppas att blandningen av video och statistik kommer att uppskattas av användarna. I övrigt tycker jag det är fantastiskt att ett globalt varumärke av denna storlek investerar i brittiska nystartade teknikföretag - jag tror att fler varumärken kommer att vända sig till Silicon Roundabout-baserade nystartade företag för att främja sin digitala närvaro."

Paul Whitehead, marknadschef på We R Interactive `s, leverantörer av GFCs sociala spel I AM Playr säger, ”vi har byggt ett stort världsomspännande nätverk med över 5 miljoner spelare i åldern 16 till 34 år som är alla medlemmar i det sociala fotbollsspelet I AM Playr. Vi såg en naturlig länk mellan I AM Playr och Gillette, och vi är glada att nu vara partner i detta globala partnerskap som kommer att förbättra spelupplevelsen för både våra etablerade användare och fotbollsfans hos Gillette Football Club”.

Plattformen kommer att innefatta Gillettes befintliga partnerskap med streetfootballworld. För varje registrering på Gillette Football Club kommer Gillette donera en dollar (upp till en gräns på $ 300.000 USD) till streetfootballworld. Användarna kan därmed göra skillnad, de hjälper och förbättrar livet för unga människor runt om i världen genom kraften av fotboll.

Jürgen Griesbeck, grundare och VD för streetfootballworld, säger "streetfootballworld är glada att få vara en del av Gillette Football Club. Genom detta partnerskap kommer miljontals fans världen över att förstå att fotbollen är mycket mer än ett spel. streetfootballworld stöder ett globalt nätverk av lokala organisationer som arbetar varje dag med att hjälpa unga människor - flickor och pojkar - övervinna frågor som fattigdom, sjukdomar och brist på utbildning. Vi hoppas att
Gillette Football Club kommer att uppmuntra fans att delta och därmed hjälpa oss att nå våra mål - att förändra världen genom fotbollen."

Kanalen har utvecklats under kreativ ledning av Proximity BBDO Paris. "Gillette Football Club var en utmaning både utifrån en kreativ och teknisk synvinkel”, säger Olivier Rippe, VD för Proximity BBDO Paris. ”Vi har samlat experter, sportjournalister och exceptionella samarbetspartners, för att skapa ett program som lever upp till P&Gs mycket höga förväntningar och affärsprioriteringar inom gruppen.”

Gillette Football Club ändrar om spelreglerna för hur fansen kommer se och konsumera fotboll i framtiden, användarna kommer kunna vara fans, experter och spelare, på en och samma plats. Kanalen lanseras i "Beta"-läge och kommer att förbättras när det gäller innehåll och funktionalitet under de kommande veckorna.

For ytterligere informasjon, vennligst kontakt:

Emma Stjernlöf, Nordic Communications Manager
E post: emmastjernlof@google.com
Tlf. +46 (0)734297965

Procter & Gamble
Krister Karjalainen, Head Of Digital Nordics
E post: karjalainen.k@pg.com
Tlf. +46 (0)702383370

MSL Stockholm
Philip Sibirzeff, presskotakt, MSL
E post: philip.sibirzeff@mslgroup.com
Tlf. +46 708 107 779

Om Gillettes sportsliga historia
I början av 1900-talet hade Gillette visionen och såg värdet värdet i att ansluta varumärket med sport och elitidrottare. Detta var en viktig strategi som hjälpte företaget att växa i världen inom den manliga rakningskategorin. Gillette välkomnades i många amerikanska hem genom de historiska TV-sändningar från Gillette Cavalcade of Sports. Genom åren, adderade Gillette de mest populära händelserna i USA, inklusive championship boxningsmatcher, amerikansk college fotboll, Major League Baseball, PGA Tour ® och Kentucky Derby. Under 1980-talet var Gillette global sponsor av den populära World Sports TV-show. Gillette har även sponsrat internationella evenemang, inklusive FIFA World Cup, Rugby, Gillette Cup i Cricket och Formula One. År 2002 meddelade Gillette ett avtal för de exklusiva namnrättigheterna till hemmaarena för trefaldiga Super Bowl mästarna New England Patriots i National Football League (NFL). Under hela mitten av 2000-talet fortsatte varumärkets innovativa marknadsföringsprogram med internationella idrottsstjärnor över hela världen. Tidigare i år introducerade Gillette ett team av 24 världsklassidrottare från 18 länder för att representera världens ledande manliga grooming varumärke på Olympiska spelen 2012 i London. De idrottare som bland annat ingår är Roger Federer i Schweiz, Ryan Lochte i USA och Sir Chris Hoy i Storbritannien. Kampanjen markerade det första året som en del av P&Gs långtgående 10 år tillsammans med den olympiska rörelsen.

Om Procter & Gamble
P&G berör och förbättrar livet för ca 4,4 miljarder människor runt om i världen med sin portfölj av tillförlitliga, kvalitetsmärken. Bolagets ledande varumärken inkluderar Pampers®, Tide®, Ariel®, Always®, Whisper®, Pantene®, Mach3®, Bounty®, Dawn®, Fairy®, Gain®, Pringles®, Charmin®, Downy®, Lenor®, Iams®, Crest®, Oral-B®, Duracell®, Olay®, Head & Shoulders®, Wella®, Gillette®, Braun®, Fusion®, Ace®, Febreze®, and Ambi Pur®. Med verksamhet i cirka 80 länder, finns P&G varumärken tillgängliga i fler än 180 länder världen över. Besök http://www.pg.com för de senaste nyheterna och djupgående information om P&G och dess varumärken.

About YouTube
YouTube är världens mest populära online video community som gör det möjligt för miljontals människor att upptäcka, titta på och dela dess innehåll. YouTube är ett forum för människor att ansluta, informera och inspirera andra över hela världen och fungerar som en distributionsplattform för mäniskor och annonsörer stora och små. YouTube, LLC är baserat i San Bruno, Kalifornien, och är ett dotterbolag till Google Inc.