Gillette uppmuntrar män att odla mustasch under Movember

En undersökning från Gillette* visar att endast 7 procent av svenska män anser att en mustasch är en del av deras vanliga stil, och att 45 procent har testat att ha mustasch. Gillette samarbetar nu med Movember för att uppmuntra män att låta deras ”Mo’s” växa under hela november månad.

För andra året i rad så har Gillette ett samarbete med Movember i Sverige för att aktivera vad som kallas ”Generation Mo”. Varje år går allt fler män med i Movembers kampanj och låter sina mustascher växa ut för att skapa uppmärksamhet kring mäns hälsa, med fokus på prostatacancer.

-       Vi är stolta över att vara officiell partner till Movember. Mustascher och skägg blir mer och mer trendigt för varje år och vi uppmuntrar våra kunder att engagera sig i kampanjen. Vår undersökning visar att 49 procent av svenska män ändrar utseendet på sitt skägg då och då, vilket tyder på en stor potential för ett högt antal deltagare. Vi hoppas att många män är öppna för att experimentera med sina Mo’s och deltar i Movember, säger Johan Andgren, Brand Manager Gillette.

Gillette är expert inom rakning och kommer som officiell Movember-partner att tillhandahålla rak- och trimningsprodukter, sprida medvetenhet och motivation samt dela sin kunskap om hur man på bästa sätt tar hand om sin mustasch.

Skaffa rätt utrustning för få mustaschen du vill ha
Den ikoniska mustaschen står i fokus under november och kan enkelt stylas på olika sätt. Eftersom det fortfarande är relativt ovanligt med mustasch kan dock vissa tycka att den sticker ut stilmässigt. Det stora antalet varianter av Mo’s gör det emellertid enkelt att vara kreativ, och låta mustaschen bli en del av ens befintliga stil.

Introduktionen av Gillette ProGlide Styler i fjol gör att samarbetet mellan Gillette och Movember passar perfekt.

-       Gillette Styler är det perfekta Movember-verktyget. Rakapparatens 3-i-1 funktion gör det möjligt att trimma, raka och kanta, vilket gör det lätt att få en nära rakning samtidigt som man kan leka runt med olika stilar, som allt från en klassisk Mo till en supertunn mustasch. Vi ser fram emot att vara en del av Movember 2013, och vi hoppas att många män kommer att delta tillsammans med oss, fortsätter Johan Andgren.

Gillette kommer under hela Movember dela tips och tricks på Facebook.com/GilletteSverige. Du kan gå med i Movember och bidra till att stödja forskningen för prostatacancer tillsammans med Gillettes team “Gillette Mo Bros”. För att stödja mäns hälsa, gå in på: HTTP://MOTEAM.CO/GILLETTE-MO-BROS-SE

Tips för en perfekt Movember Mo:

1. Håll din Mo ren genom att tvätta den med mild ansiktstvätt eller schampo.
  2. Kom ihåg att trimma din Mo. Den är som vackrast när den är jämn och skarp.
  3. Din Mo ser bäst ut omringad av en ren yta. Skäggstubb runt din Mo är accepterat men mustaschen syns bättre om den är omringad av en renrakad yta.
  4. Torka din Mo ordentligt. När hår blir långt kan det lätt lukta lite surt om det inte torkas ordentligt.
  5. Hitta en stil som passar dig! Som tur är växer hår alltid ut igen, vilket gör det lätt att testa och leka runt med nya stilar. Behöver du inspiration? Kolla in Gillette’s videoserie här:

Information om Movember:
Iden till Movember föddes på en bar år 2003, då två vänner från Melbourne Australien över en öl satt och pratade om återkommande trender. De ifrågasätta vart mustaschen hade tagit vägen och skojade om att göra den trendig igen. De två vännerna bestämde sig för att övertyga sina kompisar att odla mustascher. Inspirerade av en kompis mamma, som samlade ihop pengar för bröstcancer, så bestämde de att kampanjen skulle stödja mäns hälsa och prostatacancer. Dom satte upp några riktlinjer för Movember (som gäller än idag) och kom överens om att ta betalt 10 dollar för att odla en Mo.

De första 30 Mo Bros odlade mustascher med en sån entusiasm att året efter, 2004, så formaliserades konceptet ytterligare så att alla deltagare odlade sin mustasch för samma ändamål. År 2012, hade 1 127 150 Mo Bros och Mo Sistas gått med i kampanjen och tillsammans samlat ihop totalt 92 miljoner pund.

Reglerna:

1. Efter att man registrerat sig på Movember.com, startar varje Mo Bro den första november med ett renrakat ansikte.
  2. Under hela Movember-månaden odlar och trimmar varje Mo Bro sin mustasch.
  3. Mustaschen får inte växa ihop med polisongerna, då blir det ett skägg.
  4. Cykelstyret får inte växa ihop på hakan, så blir det ett getskägg.
  5. Alla Mo Bros uppför sig som gentlemän.

* Undersökningen är genomförd av marknadsundersökningsföretaget YouGov på uppdrag av Gilllette. 4021 intervjuer har genomförts representativt på den svenska, danska, norska och finska befolkningen bland män i åldern 15 år och äldre under perioden 22-31 maj 2012

För mer information, vänligen kontakta:

Sigrid Barnekow                                                                  Philip Sibirzeff
Communications Manager, Gillette                                      Presskontakt, MSL
Telefon: 08-528 082 72                                                      Telefon: 08-550 511 50
E-mail: barnekow.s@pg.com                                               E-mail: philip.sibirzeff@mslgroup.com

Procter & Gamble
Mer än fyra och en halv miljard människor världen över använder Procter & Gambles produkter i sin vardag. Företaget har en av de starkaste produktportföljerna med kvalitetsvarumärken så som Braun®, Pampers®, Ariel®, Always®, Pantene®, Mach3®, Oral-B®, Duracell®, Olay®, Head & Shoulders®, Wella®, Gillette®, Fusion® och Vicks®. P&G verkar idag i ca 75 länder världen över. För mer information och de senaste nyheterna, se www.se.pg.com.