G/On säkrar Telia HomeRun för företag

​I gårdagens Uppdrag granskning på SVT lyftes problemet med den bristande säkerhet som finns i olika typer av trådlösa nätverk. Vi har allt fler möjligheter att surfa trådlöst och på olika sätt bli mer mobila med hjälp av nya kommunikationslösningar. Men frågan är om vi funderar tillräckligt över säkerheten när vi gör detta?

För företag är detta en väsentlig fråga att ställa sig. Vilken information kan avlyssnas när en anställd på ett företag arbetar från hotellet, flygplatsen eller på ett café under sin affärsresa? En typ av trådlösa nätverk som diskuterades i gårdagens uppdrag granskning och som ofta används av affärsresande är Telia HomeRun.

Telia HomeRun är en typ av trådlöst nätverk som finns tillgängligt på hotell, caféer, flygplatser och tågstationer. Eftersom det bygger på Wi-Fi standarden för trådlöst-LAN ger det en hög överföringskapacitet i jämförelse med till exempel 3G som ofta används för mobil internetuppkoppling.Tjänsten kan användas för att surfa trådlöst för den som har ett abonnemang hos Telia för HomeRun.

Telia tillhandahåller genom Telia HomeRun kort och gott internet, men säkerheten är upp till användaren som surfar privat eller företaget vars anställda använder sig av Telia HomeRun i sitt arbete. Det kan vara dyrt och krångligt att kräva av en anställd att installera och uppdatera skydd i sin dator. Företag som gör det åt sina anställda lägger tusentals kronor på att se till att varje enskild dator är säker nog att arbeta ifrån. Det finns dock modern teknik som löser den här utmaningen för företagen, utan att det kostar tid och pengar. Teknik som inte kräver någonting, vare sig av det nätverk som används eller av den dator som den anställda arbetar ifrån. Inget installeras på datorn och all trafik är starkt krypterad. Företaget kan tryggt låta sina anställda arbeta varifrån som helst.

Giritech ser på framtiden som än mer mobil och flexibel, både vad gäller arbetssätt och i användandet av internet och vi har tänkt på säkerheten. Företag brukar ofta förbise säkerheten för att det är komplicerat och dyrt att ha tillräcklig säkerhet, något som också framgick i gårdagens uppdrag granskning. Detta har vi också tänkt på – vi har gjort säkerhet enkelt och kostnadseffektivt.

G/On är lösningen som enkelt löser utmaningen med säkerhet i öppna eller otillräckligt krypterade trådlösa nätverk, som exempelvis Telia HomeRun. För användaren innebär G/On ett enkelt arbetssätt som är lika var man än befinner sig. En USB-nyckel som kan sättas i vilken dator som helst, känd som okänd av företaget (Mac, Linux och Windows), en inloggningsruta där man loggar in med sitt eget användarnamn och lösenord, en personlig meny med alla program som används i arbetet. För företaget innebär G/On en komplett säkerhetslösning som i en enda produkt, 1. säkrar datorn som användaren ansluter ifrån – utan administration av hårdvaran, 2. autentiserar användaren med stark två-faktorautentisering, 3, säkrar trafiken med högsta krypteringsstandard, 4. ger kontroll på vem som kommer in var och 5. hanterar policys och ger rätt tillgång till rätt person under rätt förhållanden.

Vi kan med dina egna siffror visa hur du kan spara pengar och få tillbaka din investering redan första året.

Kontaktuppgifter Giritech Sverige

David Söderlund, VD – 08-522 38 005

Hanna Bergström, Marknadskoordinator – 08-522 38 006

Giritech Svenska AB är en del av den Danska koncernen Giritech A/S och är verksamma inom IT-säkerhet och kommunikationsinfrastruktur. Giritech är en innovativ utvecklare av programvara för säker virtuell access och har med sin produkt G/On revolutionerat synen på IT-säkerhet och distansuppkoppling. G/On ger användaren säker access oavsett plats, från vilken dator som helst till de applikationer som de har rätt att använda.

Giritechs vision är att G/On ska bli standard på marknaden och ersätta den föråldrade VPN-tekniken genom att förenkla och stabilisera företags IT-infrastruktur. Med G/On kommer rätt person åt rätt applikation i rätt tid och på rätt plats med en säkerhet av samma standard som används av NATO och Amerikanska försvaret - och det är enkelt. Giritech är en multinationell aktör som växer i snabb takt i alla verksamhetsländer. G/On-lösningen är baserad på Giritechs egna patenterade virtuella accessteknik, EMCADSTM (US Patents 7,103,772, 2005 och 7,360 087, 2008), utformad 1997.

Giritech Svenska AB har idag flera kunder inom både privat och offentlig verksamhet, några exempel är SIDA, Lunds Kommun och Advokatfirman Lindahl. G/On innebär total mobilitet, högsta säkerhet, oslagbar enkelhet. G/On kommer att ersätta det lappverk av traditionella IT-säkerhetslösningar som idag finns för att skydda företags nätverk.

Taggar: