Kan flexibelt arbete hjälpa miljön?

I dag presenteras en ny rapport som visar att  det flexibla arbetet kan minska koldioxidutsläppen med över ett ton per person och år. Genomsnittsutsläppen per svensk, ligger på 6,4 ton.  Samtidigt leder en mer flexibel arbetsmarknad till ökad produktivitet, lyckligare medarbetare, minskad stress och stora besparingsmöjligheter.

Flexibelt arbete, det vill säga arbete där arbetstagaren har större möjlighet att välja tid och plats för sitt arbete, har visat sig kunna bidra till avsevärda utsläppsminskningar. Den främsta anledningen är de minskade utsläppen från transportsektorn till följd av färre arbetsresor.

-    Transporterna står för en tredjedel av Sveriges utsläpp av växthusgaser och av dessa är hälften arbetsresor. Allt tyder även på att transporterna kommer att öka i framtiden. Trots detta har man mest fokuserat på mer miljövänliga transporter och alternativa bränslen. Inte på att skapa incitament för minskat resande, exempelvis genom flexibelt arbete, Säger David Söderlund, VD för it-företaget Giritech.

Det är inte bara miljön som tjänar på om allt fler börjar arbeta flexibelt. Studier visar också att flexibelt arbete ger ökad produktivitet, lyckligare medarbetare, mindre stress och stora besparingsmöjligheter till följd av ett minskat behov av lokaler.

-          Det flexibla arbetet handlar dels om att minska klimatpåverkan och dels om att skapa en attraktiv arbetsplats där effektivitet går hand i hand med medarbetarnas hälsa och välbefinnande. Det flexibla arbetet är lösningen för ett hållbart arbetsliv i en föränderlig värld, fortsätter Söderlund.

-           Vi tog fram den här rapporten för att visa på de stora möjligheterna som det flexibla arbetet erbjuder. Vi vill dels belysa tidigare framgångsexempel samt ge förslag på hur Sverige kan använda det flexibla arbetet i strävan efter en hållbar omställning av Sverige, avslutar Söderlund.

Rapporten “Flexibelt arbete - lösningar för ett hållbart arbetsliv i en föränderlig värld” är framtagen på uppdrag av it-företaget Giritech Svenska AB med input från WWF. Rapporten presenteras på ett seminarium på Kulturhuset i Stockholm den 28 september kl 8-9.30.
Seminariet sänds även på
www.giritech.se

Rapporten kan laddas ner på www.giritech.se

För mer information, kontakta:

David Söderlund, VD Giritech Sverige AB
David.Soderlund@giritech.se

Seminariet sänds även på
www.giritech.se

Rapporten kan laddas ner på www.giritech.se

Giritech är den innovativa mjukvaruutvecklaren bakom G/On. Denna helt virtuella access-lösning ger användaren säker åtkomst till de program som han eller hon behöver tillgång till i sitt jobb, från vilken dator som helst, var som helst. Vår lösning är baserad på vår egen patenterade virtuella accessteknik, EMCADS (US Patent 7.103.772, 2005 & 7.360.087, 2008), utformades 1997.

Taggar: