De flesta tror att risken för vattenskada är större i äldre hus

Varje år drabbas tiotusentals bostäder av vattenskador och de flesta startar i köket. En ny undersökning som Demoskop gjort på uppdrag av Gjensidige visar att drygt hälften av svenskarna tror att risken är störst i äldre fastigheter. Men så behöver det inte alls vara.

Vattenskador i hemmet är något man vill undvika i största möjliga mån, men just vattenskador är den vanligaste typen av skador som inträffar i bostäder.

– Det är ofta en mycket påfrestande skada att drabbas av. En omfattande vattenskada tar relativt lång tid att åtgärda eftersom det är viktigt att säkra att skadan verkligen torkat ur. Vill det sig illa kan vattenskadan också innebära stora renoveringsbehov, beroende på hur långtgående den är, säger Markus Ljungblad, som är skadechef på Gjensidige Försäkring.

Drygt hälften av svenskarna, 55 procent, tror att det är störst risk för vattenskador i äldre fastigheter.

– Det låter ju logiskt och jag är inte alls förvånad över att man tänker så, men det behöver faktiskt inte alltid stämma. Under de senaste åren har vi snarare sett att antalet skador i nyare fastigheter ökar och det beror på att nyare hus ofta har fler tekniska lösningar i exempelvis köken. Idag är fler maskiner kopplade direkt till vatten, som kaffemaskiner, ismaskiner och liknande. Det är också fler maskiner än tidigare som är inbyggda så att det blir svårare att upptäcka läckage. Dessutom vet vi att till exempel nyare kylskåp faktiskt kan orsaka skador oftare än äldre, säger Markus Ljungblad.

Just kylskåp är den vanligaste källan till vattenskador i köket. Så många som 69 procent av de kylskåp och frysar som orsakat skadorna har varit tio år eller yngre, enligt den senaste Vattenskaderapporten från Vattenskadecentrum.

– Tidigare inträffade de flesta vattenskadorna i badrummet, men under de senaste åren kan vi se att köket blivit ett mer drabbat rum. Ett billigt och enkelt tips för att minska risken för en vattenskada i köket är att ha så kallade droppskydd under diskmaskin och kyl- och frys, eftersom du då snabbare kan upptäcka om det skulle uppstå en läcka. Nya vitvaror behöver i sig inte innebära fler vattenskador än äldre, men de kan inge en falsk trygghet. Det är viktigt att hålla rent i kylskåpets avrinnings- eller dräneringshål, som oftast sitter i mitten nedtill inuti kylskåpet, oavsett när det är inköpt. Om dräneringshålet kloggas igen har kondensen ingenstans att ta vägen. Just kök är extra utsatta vid läckage eftersom de ofta saknar golvbrunn som snabbt kan leda bort vattnet, säger Markus Ljungblad.

Den som planerar att uppgradera eller byta ut vitvaror som är kopplade direkt till vatten i köket bör undvika att installera dem själv.

– Det är väl värda pengar att anlita ett proffs för den typen av installationer, dels för att minska risken för felaktig installation och dels för att risken annars är att du inte får ersättning från ditt försäkringsbolag om olyckan skulle vara framme. Det är också smart att installera en vattenbrytare, något som innebär en viss kostnad, men som har potential att spara större värden eftersom den ger ett bra skydd mot just vattenskador, säger Markus Ljungblad.

*Om undersökningen Demoskop har på uppdrag av Gjensidige Försäkring Sverige genomfört en undersökning som bygger på intervjuer med drygt 1000 svenskar som fått svara på frågor kring olika områden.

Markus Ljungblad, skadechef: markus.ljungblad@gjensidige.se Tel: 076 855 29 65