Det här tros vara vanligaste orsaken till stenskott

När snön smälter kommer gruset fram. De tidiga vårmånaderna innebär högsäsong för stenskott. Nära hälften av svenskarna tror att den vanligaste orsaken till stenskott är undermåligt vägunderhåll eller att gruset från vintern inte sopats upp tillräckligt fort. Så många som en fjärdedel av Sveriges bilister har någon gång valt en annan väg på grund av risken för stenskott. Det visar en ny undersökning som Demoskop har utfört.

Små flygande stenar kan göra stor skada på bilen och antalet stenskott har ökat kraftigt.

– Det finns flera skäl till att antalet stenskottsskador ökar, men det största är att det är betydligt fler bilar på vägarna nu än för några decennier sedan. Glasskadorna har blivit mer kostsamma i takt med att ny teknologi utvecklats. Idag är det vanligare att bilrutor har olika färgnyanser, sensorer och värmetrådar, säger Markus Ljungblad, som är skadechef på Gjensidige Försäkring.

Det finns flera sätt att skydda bilen mot stenskott. Majoriteten av Sveriges bilister (77 procent) försöker undvika det genom att anpassa sättet de kör på, exempelvis genom att hålla ett längre avstånd till bilen framför. En fjärdedel (25 procent) har någon gång valt en annan väg för att undvika stenskott. Det visar en ny undersökning som Demoskop utfört på uppdrag av Gjensidige Försäkring.

– Det är bra att så många har ett förebyggande tänk. Generellt är det svårt att helt gardera sig mot stenskott, men när det är möjligt och inte innebär en alltför stor omväg kan det vara smart att välja en annan väg för att skydda bilen mot stenskott. Vägar som har sandats är mer utsatta än vägar som endast har saltats till exempel, säger Markus Ljungblad.

Nära hälften (49 procent) uppger i undersökningen att de tror att den vanligaste orsaken till stenskott är undermåligt vägunderhåll eller att gruset från vintern inte sopats upp tillräckligt fort.

– Det stämmer till viss del eftersom risken ökar när snön smälter och gruset kommer fram. Men en av de allra vanligaste situationerna då man riskerar att drabbas av stenskott är just vid omkörningar eller vid påfarter till en ny väg, så där är det bra att verkligen tänka på avståndet, säger Markus Ljungblad.

Förebygg stenskott genom att:

• Hålla extra avstånd till bilen framför
  • Sänka farten vid möten och håll ut mot vägrenen
  • Vara extra försiktig vid omkörning och påfarter

Om du drabbas:

• Täck snabbt till sprickan med tejp så att det inte kommer in smuts
  • Be gärna en bilglasverkstad om ett klistermärke som skyddar glaset tills det kan lagas
  • Laga stenskottet snabbt så inte rutan spricker ordentligt och måste bytas ut helt

*Om undersökningen Demoskop har på uppdrag av Gjensidige Försäkring Sverige genomfört en undersökning som bygger på intervjuer med drygt 1000 svenskar som fått svara på frågor kring olika områden.

Markus Ljungblad, skadechef: markus.ljungblad@gjensidige.se Tel: 076 855 29 65