Drygt sex av tio har missat att dokumentera sina värdesaker hemma

Det är få som kan rabbla upp alla värden i hemmet på rak arm. Drabbas man dessutom av en traumatiserande händelse, som exempelvis ett inbrott eller en bostadsbrand, är det ofta ännu svårare att minnas allt. Därför är det viktigt att dokumentera sina ägodelar. Men majoriteten av svenskarna har inte dokumenterat något alls, enligt en ny undersökning som Demoskop utfört.

Genom att i förväg dokumentera de värden man har hemma kan man minimera stressen i att försöka komma ihåg allt som förlorats eller förstörts vid en skadehändelse.

– Då går det både enklare och snabbare att få ut ersättning från ditt försäkringsbolag. Har du ingen dokumentation alls så kommer de flesta försäkringsbolag att vilja hjälpa ändå, men risken är att du inte får den ekonomiska ersättning som du kanske förväntar dig. Om du inte kan bevisa att du har haft en dyrare pryl i din ägo, kan det bli svårt att få den ersatt, säger Markus Ljungblad, skadechef på Gjensidige Försäkring.

Trots att det finns flera fördelar med att dokumentera sina ägodelar visar en ny undersökning som Demoskop utfört på uppdrag av Gjensidige Försäkring, att så många som 65 procent av svenskarna inte har dokumenterat några värden i hemmet. Endast 5 procent uppger att de har dokumenterat alla värdesaker och 29 procent uppger att de bara dokumenterat vissa värdesaker.

– Det behöver inte vara någon omfattande dokumentation. Det kan räcka med att du svept över bostaden med filmkameran på mobilen. Det funkar också med foton, även när de tagits av andra skäl än just att dokumentera, men där någon av dina värdesaker syns. All sådan typ av dokumentation fungerar bra när du ska informera ditt försäkringsbolag om vad du förlorat. Ett tips är att fota kvitton på dyrare prylar direkt när du köper dem och att spara fotona utanför bostaden, exempelvis i en digital molntjänst. På så vis har du redan gjort en stor del av dokumentationen, säger Markus Ljungblad.

Procentandel i olika åldrar som inte alls har dokumenterat sina värdesaker:

18-34 år: 72 procent                                   51-66 år: 65 procent

35-50 år: 68 procent                                   67 och uppåt år: 55 procent

– Jag tror och hoppas att fler i de yngre åldrarna har dokumenterat mer än de tror. De är generellt mer benägna att fotografera och publicera på sociala medier och förhoppningsvis har man då lyckats få med delar av sitt hem på några foton. Men det är viktigt att kolla igenom och komplettera för de allra flesta har värdesaker, som exempelvis smycken, mobiltelefoner eller datorer som kan ge ersättning. Dessutom är det inte bara värdesaker som ersätts, utan allt som finns i hemmet. Vi samlar på oss fler grejer med åren. Därför är det smart att med jämna mellanrum stämma av med försäkringsbolaget att man har rätt lösöre försäkrat i sin hemförsäkring. Lägger man ihop allt man har hemma kommer man nämligen ofta upp i en högre summa än man kan tro och det är den summan man som max kan få ersatt vid en eventuell skadehändelse, säger Markus Ljungblad.

*Om undersökningen Demoskop har på uppdrag av Gjensidige Försäkring Sverige genomfört en undersökning som bygger på intervjuer med drygt 1000 svenskar som fått svara på frågor kring olika områden.

Markus Ljungblad, skadechef: markus.ljungblad@gjensidige.se Tel: 076 855 29 65