En av fem vet inte om försäkringen täcker när de renoverar hemma

Många arbetar hemifrån i större utsträckning och i sommar ser det ut att bli hemester för fler än vanligt. Då kan det vara perfekt läge att ta tag i den där skavanken hemma som kanske behöver fixas till. Men det gäller att se upp så att inte renoveringen blir en onödigt dyr historia.

Det är roligt att fräscha upp hemma, kanske framför allt när projektet är färdigt. Men det är viktigt att arbetet utförs korrekt och att man har koll på vad hemförsäkringen täcker om det skulle vara något som går fel i samband med renoveringen.

– Grundtipset är att du alltid bör kontakta ditt försäkringsbolag innan du sätter igång med renoveringsprojektet så att du är säker på att försäkringen täcker om olyckan skulle vara framme och om det skulle uppstå en skada i samband med eller efter renoveringen, säger Karolin Bernås, som är skadechef inom Gjensidige Försäkring Sverige.

Nästan hälften av svenskarna, 47 procent, av uppger i en ny undersökning* som Gjensidige Försäkring gjort i samarbete med Kantar Sifo, att de själva har utfört någon typ av renoveringsarbete i sin nuvarande bostad. Samtidigt uppger 21 procent att de är osäkra eller inte vet om hemförsäkringen skulle täcka en eventuell skada.

– Ofta är man ivrig att komma igång med det man planerat, men det lönar sig att kolla upp vad som gäller ordentligt så att uppfräschningen av hemmet inte blir en dyr historia i efterhand. För den som vill fixa till hemma finns det flera projekt som inte direkt kräver fackmannamässig kunskap, men det finns också saker som man bör vara försiktig med att ge sig på själv, som exempelvis renoveringar i våtutrymmen och olika typer av elinstallationer, säger Karolin Bernås.

Just när det gäller elinstallationer uppger totalt 15 procent i undersökningen att de själva har utfört något mer avancerade elinstallationer, som att exempelvis installera dimmer till taklampor. Det skiljer sig åt mellan könen där 20 procent av männen uppger att de utfört någon typ av mer avancerad elinstallation och där motsvarande siffra för kvinnorna är 10 procent.

– Som privatperson får du köpa elinstallationsmaterial, men det är inte alls lika säkert att du själv får installera det. Kopplar du fel ökar risken för att det börjar brinna så här är det viktigt att tänka på sin egen säkerhet och inte bara eventuella skadekostnader som du inte kommer att kunna bli ersatt för. Om du är osäker kan du kontakta ditt försäkringsbolag eller gå in på Elsäkerhetsverkets nya tjänst Koppla Säkert där du enkelt kan se om installationen kräver en elektriker eller inte, säger Karolin Bernås.

Även när arbetet äntligen är färdigt kan kontakten med försäkringsbolaget kan löna sig.– Om du exempelvis gjort en tillbyggnad av huset eller liknande är det viktigt att du informerar ditt försäkringsbolag om det så att du kan känna dig trygg med att du har rätt försäkring för det du har byggt, säger Karolin Bernås.

*Om undersökningen Gjensidige Försäkring Sverige har i samarbete med Kantar Sifo genomfört en omfattande riskundersökning som bygger på intervjuer med 1000 svenskar som fått svara på frågor kring olika områden.

Tina Halldén, kommunikatör & pressansvarig, Gjensidige Försäkring Sverige

E-post: tina.hallden@gjensidige.se Tel: 076 855 24 21