En tredjedel rengör spisfläkten riskabelt sällan

Spisen är den vanligaste brandfällan i hemmet och om spisfläkten inte rengörs regelbundet kan en eventuell brand sprida sig mer och snabbare. Men drygt en tredjedel av svenskarna rengör fläkten riskabelt sällan. Det visar en ny undersökning som Gjensidige Försäkring har utfört i samarbete med Kantar Sifo.

Spisfläkten fyller flera viktiga funktioner under matlagningen. Den hjälper till att leda ut fukt och matos från spisen och den tar hand om matfett som annars sätter sig på ytorna kring spisen. Men det är viktigt att göra rent fläkten regelbundet, annars kan den bli en brandfara.

– Fläkten fungerar inte som den ska om filtret kloggas igen av matfett och smuts som samlats över tid. Spisen är den absolut vanligaste platsen i hemmet där bränder startar. Skulle olyckan vara framme och det börjar brinna så kan branden snabbt förvärras om fläkten inte är rengjord. I värsta fall kan elden då sprida sig via fläktkanalen till andra delar av huset och då riskera en större brand, säger Karolin Bernås, som är skadechef inom Gjensidige Försäkring Sverige.

Så ofta rengör svenskarna sin spisfläkt:

Varannan vecka eller oftare: 4 procent

En gång per månad: 19 procent

En gång per halvår: 36 procent

En gång per år: 19 procent

Mer sällan än en gång per år: 14 procent

Aldrig: 4 procent

– Spisfläkten är lätt att glömma bort under städningen. Det syns ju liksom inte att den behöver rengöras oftast, Vi rekommenderar att man rengör fläkten i varje fall en gång i halvåret och gärna oftare. Men hur ofta den behöver rengöras beror också på hur mycket man använder den och det beror på hur mycket fet mat man lagar, för det är fettet som riskerar att klogga igen filtret. När du gör rent fläkten är det viktigt att filtret blir helt rent. Om det är svårt få det helt rent så kan det vara ett tecken på att det är dags att byta ut det, att det börjar bli gammalt helt enkelt, säger Karolin Bernås.

Det finns flera saker man kan göra för att förebygga brand i köket, som att exempelvis installera en så kallad spisvakt, som larmar vid överhettning och bryter strömmen innan en eldsvåda hinner bryta ut.

Det är också bra att inte ha för många saker precis runt spisen då de lätt kan ramla ner på plattorna och då starta en brand. Men framförallt gäller det att inte låta sig distraheras av annat så att man riskerar att glömma maten på spisen. Och det viktigaste är att aldrig någonsin lämna hemmet om man har mat på spisen, även om det bara är för en kort stund, säger Karolin Bernås.

*Om undersökningen Gjensidige Försäkring har i samarbete med Kantar Sifo genomfört en omfattande undersökning som bygger på intervjuer med 1000 svenskar som fått svara på frågor kring olika områden rörande försäkring.

Karolin Bernås, skadechef: karolin.bernas@gjensidige.se Tel: 070 729 05 54