Få dokumenterar sina värdesaker hemma

Om man blir av med eller får sina ägodelar förstörda kan en liten tröst vara att få värdet av det man förlorat ersatt. Då är det bra att ha dokumenterat sina värdesaker innan. Men majoriteten av svenskarna har inte dokumenterat något alls, det visar en ny undersökning som Gjensidige Försäkring utfört i samarbete med Kantar Sifo.

Något av det sista man vill efter att ha drabbats av en händelse som lett till att man förlorat ägodelar eller värdesaker är att sitta och försöka minnas alla detaljer kring det som förlorats eller förstörts. Ett sätt att förebygga den situationen och dessutom underlätta i ett redan jobbigt läge är att dokumentera de värden man har, innan skadan inträffar.

– Om det tråkiga skulle inträffa att man drabbas av något som gör att ens egendom eller ägodelar skadas eller försvinner så är det väldigt bra att ha dokumenterat dem innan. På så vis går det mycket enklare och snabbare att få ut ersättning från sitt försäkringsbolag. Det är också bra att tänka på att stöldmärka sina saker med exempelvis märkDNA för då kan polisen enklare spåra dem, säger Karolin Bernås, som är skadechef inom Gjensidige Försäkring Sverige.

Även om det finns flera fördelar med att dokumentera sina ägodelar visar en ny undersökning* som Gjensidige Försäkring utfört i samarbete med Kantar Sifo, att 58 procent av svenskarna inte har gjort det, endast 34 procent uppger i undersökningen att de har dokumenterat vissa värdesaker.

Procentandel i olika åldrar som inte alls har dokumenterat sina värdesaker:

25-29 år: 72 procent                                   30-49 år: 64 procent

50-64 år: 53 procent                                   65-74 år: 44 procent

– Vi kan se att andelen som dokumenterat sina värdesaker skiljer kraftigt mellan åldrarna där man är mindre benägen att göra det i de lägre åldersspannen och mer noggrann med det senare i livet. Det skulle kunna hänga ihop med att man hinner samla på sig mer saker av värde genom åren. Men det här är viktigt för alla för oavsett ålder har nog de flesta ägodelar, som exempelvis smycken, mobiltelefoner eller datorer som kan ge ersättning, säger Karolin Bernås.

gör du för att dokumentera dina ägodelar:

• Skriv en lista över dina värdefulla saker
  • Fotografera eller filma värdesakerna och även tillhörande kvitton
  • Spara dokumentationen utanför hemmet exempelvis i en digital molntjänst
  • Stäm av med ditt försäkringsbolag så att ditt försäkringsbelopp stämmer med det du äger

*Om undersökningen Gjensidige Försäkring Sverige har i samarbete med Kantar Sifo genomfört en omfattande riskundersökning som bygger på intervjuer med 1000 svenskar som fått svara på frågor kring olika områden.

Tina Halldén, kommunikatör & pressansvarig, Gjensidige Försäkring Sverige

E-post: tina.hallden@gjensidige.se Tel: 076 855 24 21