Högsäsongen för stenskott är här – så kan du skydda dig

Små stenar kan göra stor skada och det finns flera enkla sätt att anpassa körningen för att skydda bilen mot stenskott. Men drygt en femtedel av Sveriges bilförare gör inte det ändå. Det visar en ny undersökning som Demoskop har utfört på uppdrag av Gjensidige Försäkring.

När snön smälter kommer gruset som strötts ut under vintern fram, vilket ökar risken för stenskott.

– Antalet glasskador har ökat kraftigt under de senaste decennierna. Det beror bland annat på att det inte är lika vanligt med stänkskydd idag och att bilrutorna har blivit tunnare än tidigare. Antalet bilar på vägarna har också ökat stadigt under många år, säger Markus Ljungblad, som är skadechef på Gjensidige Försäkring.

Den goda nyheten är att det finns flera sätt att skydda bilen mot stenskott.

– När det är möjligt och inte innebär en alltför stor omväg kan det vara smart att välja en annan väg för att skydda bilen mot stenskott. Vägar som har sandats är mer utsatta än vägar som endast har saltats. Generellt är det svårt att helt gardera sig mot stenskott, men ett bra tips är att tänka extra på att hålla avstånd till bilen framför. En av de vanligaste situationerna då man riskerar att drabbas av stenskott är vid omkörningar eller vid påfarter till en ny väg, så där är det bra att köra extra försiktigt, säger Markus Ljungblad.

De flesta svenska bilister (77 procent) anpassar sättet de kör på genom att exempelvis hålla längre avstånd mot bilen framför, för att undvika stenskott. Samtidigt uppger drygt en femtedel (21 procent) att de inte gör något särskilt för att skydda sin bil mot stenskott. Det visar en ny undersökning som Demoskop har utfört på uppdrag av Gjensidige Försäkring.

– Det är positivt att så pass många både är medvetna om hur bilen kan skyddas och vidtar åtgärder för att göra det. Vi skulle generellt kunna bli bättre på att hålla ett större avstånd till bilen framför i trafiken, inte bara när det är stenskottssäsong, men det är bra att så många tänker på det. Däremot är det viktigt att poängtera att det här är ett gemensamt ansvar. Det är inte positivt att en femtedel av Sveriges bilförare inte anpassar avståndet alls. Förhoppningsvis tillhör den femtedelen den kategori som året runt håller ett längre avstånd, säger Markus Ljungblad.

Tips för att skydda bilen mot stenskott:

• Håll avstånd till bilen framför
  • Sänk farten vid möten och håll ut mot vägrenen
  • Var extra försiktig vid omkörning och påfarter

Om du drabbas av stenskott är det viktigt att snabbt täcka till sprickan med tejp så att det inte kommer in smuts i sprickan.

– Annars är risken att den mindre glasskadan inte går att reparera. Be gärna en bilglasverkstad om ett klistermärke så att du skyddar glaset tills du kan laga det. Glöm inte att laga stenskottet innan den inledningsvis mindre skadan leder till att rutan spricker ordentligt så att den måste bytas ut helt, säger Markus Ljungblad.

*Om undersökningen Demoskop har på uppdrag av Gjensidige Försäkring Sverige genomfört en undersökning som bygger på intervjuer med drygt 1000 svenskar som fått svara på frågor kring olika områden.

Markus Ljungblad, skadechef: markus.ljungblad@gjensidige.se Tel: 076 855 29 65