Se upp i julhandeln – många svenskar smiter från parkeringsskadan

Drygt 70 procent av Sveriges bilförare har någon gång drabbats av parkeringsskada, men bara vid 17 procent av fallen har de som drabbats blivit kontaktade av den som orsakat skadan. Det visar en ny undersökning som Gjensidige Försäkring har gjort i samarbete med Kantar Sifo.

Det har blivit svårare att få plats med bilen under de senaste tio åren, det tycker 44 procent av svenskarna, enligt en ny undersökning* som Gjensidige Försäkring har gjort i samarbete med Kantar Sifo.

– Bilarna har sakta med säkert blivit större, men det är inte alltid att storleken på parkeringsrutorna har anpassats i samma takt. Det kan kanske vara en förklaring bakom flera av de parkeringsskador som uppstår, säger Karolin Bernås, som är skadechef inom Gjensidige Försäkring.

Av de som kör bil uppger majoriteten, 71 procent, av de svarande i undersökningen att de någon gång har drabbats av en parkeringsskada. Totalt tror svenskarna att det vid 29 procent av fallen är så att den som orsakat parkeringsskadan på något vis kontaktar ägaren till den drabbade bilen, exempelvis genom att lämna en lapp med kontaktuppgifter under vindrutetorkaren.

Men undersökningen visar att tilltron till svenskarnas ärlighet är högre än hur det ser ut i realiteten. Få av de som drabbats av en parkeringsskada upplever att någon har tagit ansvar för skadan, bara 17 procent uppger att de på något vis blivit kontaktade av den som orsakat skadan.

– Det vara så att den som orsakat skadan kanske inte noterar sitt misstag. Många är idag stressade och det kan tyvärr påverka uppmärksamheten. En del kanske tycker att det är pinsamt att ge sig till känna eller blir oroliga för följderna. Men det är ändå uppseendeväckande att så få svenskar är villiga att erkänna sitt misstag genom att exempelvis lämna en lapp till ägaren av den skadade bilen. Om du har råkat skada en annan bil är det absolut det bästa du kan göra och det är också oftast den billigaste lösningen även för dig som orsakat skadan, säger Karolin Bernås.

Även om det inte går att gardera sig helt mot vad andra gör när man lämnar bilen på parkeringen så finns flera sätt att skydda sig mot parkeringsskador.

– Det är vanligt att parkera genom att köra in i parkeringsrutan och för att komma ut måste man då backa med begränsad sikt. Om du backar in i rutan istället, kan du minska risken för parkeringsskador. Det är också smart att undvika att låta små barn öppna bildörren själv för de har svårt att bedöma sin egen styrka och avståndet till bilen som står bredvid. Slutligen är det väldigt bra att försöka ta god tid på sig vid parkeringssituationen, eftersom du minskar risken att själv råka orsaka en skada om inte är stressad, säger Karolin Bernås, som är skadechef inom Gjensidige Försäkring.

*Om undersökningen Gjensidige Försäkring Sverige har i samarbete med Kantar Sifo genomfört en omfattande riskundersökning som bygger på intervjuer med 1000 svenskar som fått svara på frågor kring olika områden.

Tina Halldén, kommunikatör & pressansvarig, Gjensidige Försäkring Sverige

E-post: tina.hallden@gjensidige.se Tel: 076 855 24 21