Se upp i julhandeln och undvik årets tristaste julklapp

När det närmar sig jul är det många som vill få plats samtidigt i parkeringsgaragen i köpcenter runt om i landet. Stress i kombination med trängsel ökar risken för parkeringsskador. Närmare sju av tio svenskar tycker dessutom att det har blivit svårare att få plats med bilen i parkeringsrutan under senare år. Det visar en ny undersökning som Demoskop gjort på uppdrag av Gjensidige Försäkring.

Inför jul är det många som får samsas om parkeringsplatserna vid Sveriges köpcenter när de sista klapparna ska inhandlas.

– Då är det för sent att hinna få julklappar som beställs via nätet levererade. Därför måste den som är ute i sista minuten ut i affärerna. Våra kollegor i Norge har hittills registrerat 444 skadeanmälningar gällande parkeringsskador under december och de räknar med att talet kommer att öka. Historiskt sett har den 22 december varit den värsta bilbuckladagen under året, säger Markus Ljungblad, som är skadechef på Gjensidige Försäkring.

Det är inte bara att det är många bilar på parkeringarna som ökar risken för bucklor och repor i lacken. Det har även blivit svårare att få plats med bilen i parkeringsrutan under de senaste åren, det tycker 68 procent av svenskarna, enligt en ny undersökning*.

– Storleken på bilarna varierar idag, men det är inte alltid att storleken på parkeringsrutorna har anpassats i storlek på samma vis. Det kan kanske vara en förklaring bakom flera av de parkeringsskador som uppstår, säger Markus Ljungblad.

Den som råkat orsaka en parkeringsskada på en bil är skyldig att på något vis kontakta ägaren till den drabbade bilen, exempelvis genom att lämna en lapp med kontaktuppgifter under vindrutetorkaren. Men hela 63 procent av svenskarna uppger i en ny undersökning* att de inte tror att det är vanligt att den som orsakat skadan lämnar en lapp.

– En del kanske tycker att det är pinsamt att ge sig till känna eller blir oroliga för följderna. Då är det viktigt att tänka om för om du har råkat skada en annan bil är det absolut bästa du kan göra att se till att den drabbade bilägaren kan nå dig, säger Markus Ljungblad.

Även om det inte går att gardera sig helt mot vad andra gör när man lämnar bilen på parkeringen så finns flera sätt att skydda sig mot parkeringsskador och det viktigaste tipset är just att undvika stress.

– Försöka ta god tid på dig så minskar du också risken att själv råka orsaka en skada. Om du kan så parkera gärna en bit ifrån köpcentret där det är färre bilar. Backa gärna in i parkeringsrutan istället för att köra in, för då har du bättre sikt när du ska köra ut. Och om du har barn med dig så hjälp gärna till att öppna bildörren eftersom barn har svårare att bedöma både sin styrka och avståndet till den andra bilen, säger Markus Ljungblad.

*Om undersökningen Demoskop har på uppdrag av Gjensidige Försäkring Sverige genomfört en undersökning som bygger på intervjuer med drygt 1000 svenskar som fått svara på frågor kring olika områden.

Markus Ljungblad, skadechef: markus.ljungblad@gjensidige.se Tel: 076 855 29 65