Gladsheim Fastigheter tecknar avtal om förvärv av 23 fastigheter i Finspång

Report this content

Gladsheim Fastigheter AB har idag tecknat avtal om ett förvärv av ett bestånd i Finspång omfattande 23 fastigheter och 920 lägenheter. Fastigheterna har en total uthyrbar area om cirka 86 000 kvadratmeter varav 74% utgörs av bostadsyta och resterande del av kommersiell yta. Totalt överenskommet fastighetsvärde för beståndet uppgår till 1 350 miljoner innan avdrag för latent skatt. Säljare av beståndet är Samhällsbyggnadsbolaget i Norden AB (publ) (”SBB”).

"Vi fortsätter förvärva enligt vår expansionsplan och är glada över att fortsätta växa och inkludera ytterligare fastigheter i vårt bestånd. Med förvärvet i Finspång kommer Gladsheims samlade fastighetsvärde överstiga 4 miljarder och närmare 3 000 bostäder, en milstolpe i vår tillväxtresa.” inleder David Dahlgren, VD på Gladsheim.

Finspång kommun har ca 22 000 invånare och ligger strax utanför Norrköping. Stockholm nås på 2 timmar med bil/tåg och Norrköping på 20 minuter. Finspång är en modern industriort med starka arbetsgivare. Siemens Energy AB i Finspång med ca 2 300 anställda är en världsledande producent av gasturbiner för såväl biogas, naturgas som vätgas. Gränges Aluminium har ca 500 personer i Finspång där en stor del av verksamheten är aluminiumfoliering av batterier för eldrivna fordon. Finspång är därmed en viktig del i den industriella omställningen mot förnyelsebara energikällor.

”Förvärvet blir Gladsheims tredje förvärv i år och sedan årsskiftet har vi därigenom nästan dubblerat vårt bestånd. Jag och flera av Gladsheims medarbetare har tidigare arbetat på Amasten och känner beståndet i Finspång mycket väl, innan det köptes upp av SBB. Gladsheim ser nu fram emot såväl att förvalta och utveckla de nya fastigheterna som del i vår fortsatta tillväxtresa.” avslutar David Dahlgren.

Affären är signerad och villkorad av finansiering. Planerat tillträde sker 30 september 2022.

Vid frågor, vänligen kontakta:

David Dahlgren, VD, Gladsheim Fastigheter AB

david.dahlgren@gladsheim.se

Om Gladsheim Fastigheter

Gladsheim förvaltar och förädlar hyresbostäder i mellanstora svenska orter i tillväxtregioner med bra kommunikationer och i universitets- och regionhuvudstäder. Beståndet inkluderat meddelat förvärv omfattar närmre 3 000 lägenheter med ett fastighetsvärde överstigande 4 miljarder kronor. Namnet Gladsheim kommer från den fornnordiska mytologin och betyder ”ljust hem” och illustrerar vår ambition att tillhandahålla trivsamma lägenheter för våra hyresgäster.