Gladsheim förvärvar bostadsbestånd i Skara för 215 mkr

Report this content

Gladsheim har förvärvat ett bostadsbestånd med 325 lägenheter i Skara. En mindre del av beståndet är beläget i Töreboda. Direktavkastningen bedöms uppgå till 5,3%. Tillträde har skett.

Förvärvet har skett i bolagsform med ett underliggande fastighetsvärde om 215 mkr. Beståndet omfattar 25.089 kvadratmeter och består till 91% av välskötta bostäder i bästa centrumläge. Säljare är Nostrorum AB.

”Förvärvet är Gladsheims första sedan starten i mars och passar vår affärsinriktning perfekt. Fastigheterna är i bra tekniskt skick, har bästa läge i stan och med goda möjligheter för oss att utveckla fastigheterna och lägenheterna. Genom vår renoveringsmetodik kommer Gladsheim också kunna erbjuda trevliga lägenheter med nyproduktionsstandard till en rimlig månadskostnad”, säger David Dahlgren

”Både Skara och Töreboda är ekonomiskt välmående orter med både motorvägs- och tågförbindelse i en spännande tillväxtregion. Närheten till Skövde med högskolan och pendlingsmöjligheter till både Jönköping, Örebro och Göteborg är andra viktiga faktorer som gör att fastigheterna passar Gladsheims strategi.”

”Vi arbetar med ytterligare förvärv som vi räknar med att genomföra före halvårsskiftet”, avslutar David Dahlgren.

Gladsheims rådgivare i förvärvet var Setterwalls Advokatbyrå, Amblin och Skeppsbron Skatt. Säljarens rådgivare var Panreal och Werks Advokatbyrå.

Vid frågor, vänligen kontakta:

David Dahlgren, VD, Gladsheim Fastigheter AB, 070 - 2876402, dd@gladsheimfastigheter.se

Om Gladsheim Fastigheter
Gladsheim förvaltar och förädlar hyresbostäder i mellanstora svenska orter i tillväxtregioner med bra kommunikationer och i nära anslutning till universitet och regionhuvudstäder. Namnet Gladsheim kommer från den fornnordiska mytologin och betyder ”ljust hem” och illustrerar vår ambition att tillhandahålla trivsamma lägenheter för våra hyresgäster.

Gladsheim grundades under 2018 av VD David Dahlgren. David var tidigare VD på börsnoterade Amasten 2014-2017 och byggde då upp ett bostadsbestånd på 3 miljarder med fokus på mellanstora orter. Medgrundare är CFO Fredrik Gynnerstedt, med erfarenhet som CFO i flera börsnoterade bolag.

Taggar: