• Gleerups/

Lärare från Malmö tilldelas mattestipendium på 150 000 kronor – Pedagogik som inspirerar elever till högre studier premieras

Report this content

Gleerups matematikstipendium på 150 000 kronor tilldelas Per Cederstam, verksam på NTI-gymnasiet i Malmö. Per har bidragit till att elever från miljöer där högre studier vanligtvis inte är självklara inspirerats till studier på universitet och högskola.

Gleerups delar ut matematikstipendiet till Per Cederstam med följande motivering: ”Årets pristagare har öppnat en ny värld för elever från miljöer där högre studier vanligtvis inte ses som självklara. Med sitt tydliga engagemang och ett kreativt pedagogiskt arbetssätt har Per starkt bidragit till att många elever valt att fortsätta vidare till universitet och tekniska högskolor. Elevernas intressen och vardagserfarenheter utnyttjas som språngbräda in i matematiken. Speciell vikt har lagts vid att motivera eleverna genom att anknyta matematiken till yrkesämnena på elprogrammet och att arbeta med öppna matematiska problem. Per Cederstam, från NTI gymnasiet i Malmö, gör det möjligt för elever att överträffa sina förväntningar och väcker intresse för högre tekniska studier– med gott resultat.” Stipendiet delas ut av förra årets stipendiater, Frida Wirén och Åsa Hammarlund, vilka är verksamma på Elinebergsskolan i Helsingborg. Utöver Frida och Åsa deltar Gleerups VD, Åsa Steholt Vernerson, i ceremonin. Stipendiet delas ut på Stockholmsmässan i Älvsjö den 28-29 januari på Matematikbiennalen som kommer att besökas av cirka 3 500 matematiklärare. - Per är ett föredöme som matematiklärare. Sverige behöver fler lärare och förhoppningsvis kan hans idéer och engagemang utgöra inspiration så att ännu fler elever går vidare till högskolor och universitet. Det säger Gleerups VD Åsa Steholt Vernerson. För att tilldelas stipendiet ska mattelärarens undervisning nå upp till tre kriterier. 1. Läraren eller skolledaren ska med tydlighet och konsekvens arbeta för att göra matematiken konkret för sina elever. 2. Undervisningen ska genomsyras av klok pedagogik och nya idéer som ger eleverna ökade färdigheter i matematik och som även kan inspirera andra matematiklärare i landet. 3. Det ska finnas mätbara attitydförändringar och konkreta resultat som visar vilken avgörande skillnad en entusiasmerande och energisk mattelärare kan göra. Om stipendiet Stipendiet är på 150 000 kronor plus en SMART Board och riktar sig till mattelärare på alla stadier från förskola till gymnasium. Stipendiet kan ges till en lärare, ett lärarlag, en skolledare eller en skola. Om juryn Juryn som utsett vinnaren till årets matematikstipendium består av: Elisabeth Rystedt och Jesper Boesen, NCM, Nationellt centrum för matematikutbildning. Ewa Erixson Carlqvist, AstraZeneca Åsa Steholt Vernerson, VD för Gleerups Utbildning AB. Marcus Ander, läromedelsutvecklare, Gleerups Utbildning AB. Paulina Persdotter, AB Volvo. Gustav Rentsch, Netsmart.