Vilken mattelärare får 150 000 kronor? - Här är alla nominerade!

Report this content

Svenska elevers kunskaper i matematik måste förbättras. Gleerups har instiftat ett stipendium på 150 000 kr som ska belöna en eller flera innovativa mattelärare som kan vitalisera matematikundervisningen. Av nomineringarna som inkommit har Gleerups valt ut 10 som gått vidare till final. De nominerade lärarna kommer från Stockholm, Göteborg, Malmö, Linköping, Staffanstorp, Löddeköpinge, Klippan och Gnesta (se lista över lärare nedan).

Matematikstipendiet delas ut på Matematikbiennalen som äger rum på Stockholmsmässan i Älvsjö den 28-29 januari 2010. - Det är glädjande att det finns så många lärare runt om i Sverige som har en väl genomtänkt undervisningsmetod som med fördel kan spridas till andra lärare och skolor och därmed förbättra matematikundervisningen. Det säger Åsa Steholt Vernerson, VD för Gleerups Utbildning AB. Nominerade lärare och ort Stavros Louca, Rinkebyskolan, Stockholm. Lotta Däumichen-Nordgren, Östra Real, Stockholm. Patrik Gustafsson, Skäggetorpsskolan, Linköping. Lili Kapper, Claes Eriksson och Patrik Hellerstedt, Klastorpsskolan, Stockholm. Karin Andréasson, Förskolan Grinden, Gnesta. Berit Bergius och Lillemor Emanuelsson, Fiskebäcksskolan, Göteborg. Per Cederstam, NTI-gymnasiet, Malmö. Kerstin Bjerborn och Agnete Wiedling Fernandes, Staffanstorps Montessori, Staffanstorp och Löddenässkolan, Löddeköpinge. Anna-Stina Bengtsson, Klippans gymnasieskola, Klippan. Ann-Charlotte Wallgren och Kristina Strömbeck, Ärvingeskolan, Stockholm. För att tilldelas stipendiet ska mattelärarens undervisning nå upp till tre kriterier. 1. Läraren och skolledaren ska med tydlighet och konsekvens arbeta för att göra matematiken konkret för sina elever. 2. Undervisningen ska genomsyras av klok pedagogik och nya idéer som ger eleverna ökade färdigheter i matematik och som även kan inspirera andra matematiklärare i landet. 3. Det ska finnas mätbara attitydförändringar och konkreta resultat som visar vilken avgörande skillnad en entusiasmerande och energisk mattelärare kan göra. Om stipendiet Stipendiet är på 150 000 kronor plus en SMART Board och riktar sig till mattelärare på alla stadier från förskola till gymnasium. Stipendiet kan ges till en lärare, ett lärarlag, en skolledare eller en skola. Om juryn Juryn som utser vinnaren till årets matematikstipendium består av: Elisabeth Rystedt och Jesper Boesen, NCM, Nationellt centrum för matematikutbildning. Ewa Erixson Carlqvist, AstraZeneca Åsa Steholt Vernerson, VD för Gleerups Utbildning AB. Marcus Ander, läromedelsutvecklare, Gleerups Utbildning AB. Paulina Persdotter, AB Volvo. Gustav Rentsch, Netsmart.