Jens Orback ny vd för Global Challenges Foundation

Report this content

Styrelsen har utsett Jens Orback till tillförordnad vd och kanslichef för Global Challenges Foundation. Han tillträder tjänsten den 4 april 2019 och efterträder Fredrik Karlsson.

Jens Orback har tidigare varit minister med ansvar för inom demokrati-, storstads-, integrations- och jämställdhetsfrågor 2004–2006 och därefter generalsekreterare för Palmecentret. Han har även ett förflutet som TV-journalist. Jens Orback är idag verksam som styrelseordförande inom en rad verksamheter och har varit engagerad i Global Challenges Foundations arbete sedan våren 2018.

Stiftelsen Global Challenges grundades 2012 av den svenske finansanalytikern och författaren Laszlo Szombatfalvy. Målet för stiftelsens arbete är att medverka till att minska de största globala riskerna som hotar mänskligheten. Detta genom att öka kunskaperna och stimulera engagemanget för dessa utmaningar samt genom att skapa debatt och nytänkande kring nya beslutssystem.

– Vi är mycket glada över att Jens har tackat ja till att bli vd och kanslichef. Hans erfarenheter och kompetenser är värdefulla för stiftelsens fortsatta utveckling, säger Mats Andersson, vice ordförande Global Challenges Foundation. Fokus framåt ligger på att fortsatt stötta initiativ för att hitta fungerande modeller för global styrning, utveckla strategiska partnerskap samt bredda påverkansarbetet.

– Globala utmaningar måste lösas gemensamt och jag ser därför fram emot att kunna vara en del av detta viktiga arbete, säger Jens Orback. Ett utvecklat samarbete över nationsgränser är avgörande för att hantera såväl klimatkris som biologisk kollaps och kärnvapenhot. Vårt mål är att skapa långvariga relationer med dem som delar vår vision om ett förbättrat system för global styrning.

Jens Orback

Executive Director

Global Challenges Foundation

+46 (0) 702 716 415 | jens@globalchallenges.org