Global Child Forum uppmanar företag till ökat stöd för att skydda och stärka barns rättigheter

• Vid ett toppmöte i Kuala Lumpur den 5 maj lanserade Global Child Forum en studie som visar att merparten av företagen i Sydostasien underpresterar när det gäller barns rättigheter. Endast 29 procent av de största företagen i regionen har publikt uttalat att de inte tillåter barnarbete, vilket är mycket lägre än det globala genomsnittet på 62 procent.
  • Endast tre procent av företagen i regionen ser frågor rörande barns rättigheter och förekomsten av barnarbete som styrelsefrågor.
  • Global Child Forum uppmanar företag i regionen att prioritera barns rättigheter som en väsentlig affärsfråga, fördöma förekomsten av barnarbete och att inom fem år höja det regionala snittet från 2,1 till 5 på den niogradiga skalan.

Global Child Forum, en oberoende plattform som syftar till att stimulera globalt ledarskap och dialog för att främja barns rättigheter i linje med FN:s barnkonvention, anordnade ett dagslångt forum i Kuala Lumpur där 280 ledare och beslutsfattare från Sydostasien deltog. Bland talarna återfanns Hon. Dato’ Sri Rohani Abdul Karim, Minister of Women, Family and Community Development, Malaysia, H.E. Le Luong Minh, Secretary-General, ASEAN, och delegater från 26 länder, bland andra Singapore, Indonesien, Vietnam, Thailand och Förenade Arabemiraten deltog under dagen.

”Global Child Forum är en oberoende kunglig stiftelse med fokus på barns rättigheter och företag. Vår vision är en värld där barns rättigheter respekteras och stöds av alla aktörer i samhället. Näringslivet i form av företag och den finansiella sektorn har en särskilt viktig roll i det här sammanhanget” sa Kungen i samband med att han öppnande forumet.

På forumet delade ledare och beslutsfattare från regeringar, företag, det civila samhället och den akademiska världen med sig av erfarenheter och goda exempel på hur företag kan arbeta för att stärka barns rättigheter som en del av kärnverksamheten. Under dagen lanserade Global Child Forum den första regionala studien någonsin av de 289 största företagen i bland annat Indonesien, Malaysia, Thailand, Singapore, Vietnam och Filipinerna. Studien visar hur de arbetar med att främja och stärka barns rättigheter i den egna verksamheten

Resultatet visar att de flesta företag i regionen presterar betydligt sämre jämfört med det globala genomsnittet. Endast 29 procent av de undersökta företagen i regionen har en uttalad policy mot barnarbete, vilket är mycket mindre än det globala genomsnittet på 62 procent. Ur ett regionalt perspektiv är endast Nordafrika- och Mellanösternregionen sämre.

Fiona Rotberg, Research Director på Global Child Forum förklarar, “Studien har konsekvenser för svenska företag med verksamhet i Sydostasien. Att endast 29 procent av företagen publikt uttalat att de inte tillåter barnarbete innebär att det finns fortsatt stora risker för barnarbete i de svenska företagens leverantörskedjor. Vi hoppas att svenska företag vill ta sin del av ansvaret och bidra till att förbättra resultatet i framtida regionala undersökningar. Studien ska inte ses bara som en regional jämförelse utan också som en del i en global analys om hur företag bidrar till att stärka barns rättigheter som en del i den egna verksamheten."

För mer information, vänligen kontakta:
Linda Lodding
linda.lodding@globalchildforum.org

Global Child Forums vision är en hållbar värld där barns rättigheter respekteras och har stöd av alla aktörer i samhället. Genom att utgöra en plattform för global dialog, kunskapsöverföring och sektoröverskridande samarbete främjar Global Child Forum åtgärder som stärker barns rättigheter som en del av företags och finansiella institutioners agenda. Kungen är Global Child Forums hedersordförande. Global Child Forum grundades av Kungafamiljen 2009. Sedan dess har åtta Forum hållits på Slottet i Stockholm samt i Pretoria, Dubai och nu senast i Kuala Lumpur. www.globalchildforum.org