Antal fiberanslutna hushåll ökade med 600 procent under 2016

IP-Only har kraftigt ökat takten i fiberutbyggnaden i Jämtlands län. Statistik från 2016 visar att ökningen av antalet anslutna hushåll i Östersund, Krokom och Åre är 600 procent i jämförelse med Jämtkraft Telekoms sista verksamhetsår 2015. Totalt anslöts cirka 2 100 hushåll till IP-Onlys fibernät under 2016.
– Vi fortsätter att investera i Jämtland enligt den plan vi kommunicerat. Fram till 2020 handlar det om 600 miljoner kronor, säger Henrik Ringmar, VD på IP-Only.

Startskottet för den storskaliga satsningen av fiberutbyggnad i Jämtland gick under senhösten 2015 då IP-Only förvärvade Jämtkrafts telekomnät. Under 2016 anslöts cirka 2 100 hushåll i första hand i Östersund, Krokom och Åre, att jämföras med 300 året innan.

– Vi lovade Jämtkraft och dess ägarkommuner att takten i utbyggnaden skulle öka rejält efter förvärvet av Jämtkrafts telekomverksamhet. Statistiken över anslutna villor under 2016 visar att vi har levt upp till vårt löfte. Men vi nöjer oss inte med detta utan investerar vidare för en ännu högre utbyggnadstakt under 2017, säger Henrik Ringmar, VD på IP-Only

Ett år har gått sedan förvärvet och IP-Only är i full färd med att bygga vidare på det nät som tidigare ägdes av Jämtkraft. Ambitionen är att bygga ut ett heltäckande fibernät över hela länet där alla som vill ha fiber också ska få det.

Sett till antalet anslutna hushåll är ökningen 600 procent år 2016 jämfört med anslutna hushåll året innan. Under 2016 har IP-Only satsat 109 miljoner kronor i fiberutbyggnaden i Östersund, Krokom och Åre, vilket kan jämföras med 110 miljoner som totalt investerades under de fem åren 2011 till 2015.

– Vi fortsätter att investera i Jämtland enligt den plan vi kommunicerat. Fram till 2020 handlar det om 600 miljoner kronor, säger Henrik Ringmar.

Utöver den satsning som görs på hushållen i Jämtland kommer IP-Only även att fokusera på företagen. IP-Only är huvudpartner till Åre Business Forum i slutet av mars, där mer information om detta kommer att kommuniceras.

För ytterligare information:

IP-Only är en svensk Internetoperatör som bygger, driver och äger fiberinfrastruktur i Norden och lägger därmed grunden för det digitala samhället. Företaget investerar i Sverige, driver ett rikstäckande fibernät, ett växande antal stadsnät och bygger kontinuerligt ut ny fiberinfrastruktur. Alla IP-Onlys nät är öppna och neutrala. Företaget har flera datacenter och erbjuder bland annat molnbaserad serverkapacitet till tjänsteleverantörer. Högsta tillförlitlighet och kvalitet är grunden för hela IP-Onlys arbete. Läs gärna mer på www.ip-only.se

Vi lovade Jämtkraft och dess ägarkommuner att takten i utbyggnaden skulle öka rejält efter förvärvet av Jämtkrafts telekomverksamhet. Statistiken över anslutna villor under 2016 visar att vi har levt upp till vårt löfte. Men vi nöjer oss inte med detta utan investerar vidare för en ännu högre utbyggnadstakt under 2017.
Henrik Ringmar, VD på IP-Only
Vi fortsätter att investera i Jämtland enligt den plan vi kommunicerat. Fram till 2020 handlar det om 600 miljoner kronor.
Henrik Ringmar, VD på IP-Only