Fiberoffensiv i Östhammar – fler än 80 procent får möjlighet till fiberanslutning

Byggbeslut är taget och IP-Onlys offensiv i Östhammar fortsätter då cirka 10 000 hushåll nu erbjuds höghastighetsfiber.
– Vi ser fram emot att fortsätta vårt framgångsrika arbete i regionen. Vi har redan byggt ut i tätorterna i Östhammars kommun och går nu vidare med landsbygdsprojekten. Nu fortsätter arbetet med att digitalisera Östhammar, säger Mats Olofson, senior strateg, IP-Only.
Fiberutbyggnaden är explosiv i Östhammar.

Byggbeslut har tagits vilket gör att drygt 10 000 hushåll, närmare 80 procent i kommunen, nu har möjlighet att ansluta sina fastigheter till höghastighetsfiber. Mer än hälften av dessa är permanent boende men även fritidsfastigheter har möjlighet att få fiber. En av de drivande krafterna bakom den snabba utvecklingen av digitaliseringen på landsbygden i Östhammar har under de senaste åren varit SKB Näringslivsutveckling.

– Detta är ett glädjande besked för digitaliseringen i regionen, och alla de möjligheter som det innebär för deltagande i morgondagens samhälle där alltmer av service, omsorg och livsstil utgår från digitala lösningar, säger Camilla Strandman, tidigare bredbandssamordnare på SKB Näringslivsutveckling.

IP-Onlys byggbeslut innebär alltså att åtta av tio Östhammarsbor som bor i småhus, och då även på landsbygden, kan få tillgång till fiberanslutning. Men både IP-Only och Östhammars kommun har högre ambition. Östhammars kommun höjer målet från tidigare 90 procent till att nu 100 procent ska erbjudas snabbt bredband till och med år 2020, ett mål som IP-Only delar till 100 procent.

– I vårt arbete med att bygga fiber till hela Sverige, med den stora ambitionen att ingen ska stå utanför digitaliseringens möjligheter. Dessa är första stegen. Vi vill mer, och ser i likhet med vårt arbete i övriga Sverige, 100 procent som det yttersta målet, säger Mats Olofson

För ytterligare information:

IP-Only är en svensk Internetoperatör som bygger, driver och äger fiberinfrastruktur i Norden och lägger därmed grunden för det digitala samhället. Företaget investerar i Sverige, driver ett rikstäckande fibernät, ett växande antal stadsnät och bygger kontinuerligt ut ny fiberinfrastruktur. Alla IP-Onlys nät är öppna och neutrala. Företaget har flera datacenter och erbjuder bland annat molnbaserad serverkapacitet till tjänsteleverantörer. Högsta tillförlitlighet och kvalitet är grunden för hela IP-Onlys arbete. Läs gärna mer på www.ip-only.se

Detta är ett glädjande besked för digitaliseringen i regionen, och alla de möjligheter som det innebär för deltagande i morgondagens samhälle där alltmer av service, omsorg och livsstil utgår från digitala lösningar.
Camilla Strandman, tidigare bredbandssamordnare på SKB Näringslivsutveckling
Vi ser fram emot att fortsätta vårt framgångsrika arbete i regionen. Vi har redan byggt ut i tätorterna i Östhammars kommun och går nu vidare med landsbygdsprojekten. Nu fortsätter arbetet med att digitalisera Östhammar.
Mats Olofson, senior strateg, IP-Only
I vårt arbete med att bygga fiber till hela Sverige, med den stora ambitionen att ingen ska stå utanför digitaliseringens möjligheter. Dessa är första stegen. Vi vill mer, och ser i likhet med vårt arbete i övriga Sverige, 100 procent som det yttersta målet.
Mats Olofson, senior strateg, IP-Only