Kungsörs kommun och IP-Only i samverkansavtal för fiberutbyggnad

För att påskynda utbyggnaden av fiber till bostäder och verksamheter har Kungsörs kommun och IP-Only tecknat ett samverkansavtal. Samarbetet mellan Kungsörs kommun och IP-Only är ytterligare ett steg i arbetet att nå kommunens och regeringens bredbandsmål om 90 procent fiberanslutna fram till och med år 2020. IP-Onlys ambition är ännu högre – digitaliseringen tillhör alla. 100 procent.

Utan samarbete, ingen digitalisering.

IP-Only har tidigare under november månad presenterat samverkansavtal med Södermanland och Trelleborg. Nu presenteras det tredje samarbetet – med Kungsörs kommun.

Regeringen har ett mål om minst 90 procent fiberanslutna hushåll och företag till och med år 2020. För att nå detta mål krävs samarbete och insatser av både privata och offentliga sektorn.

– För att inte använda onödigt mycket skattepengar, som i stället bör satsas på skola, vård och omsorg, krävs det att näringslivet och offentliga sektorn samarbetar i fiberutbyggnaden, säger Claes-Urban Boström, kommunchef på Kungsörs kommun.

– Jag ser fram emot att arbeta tillsammans med IP-Only med ambitionen att tillsammans fortsätta digitalisera Kungsörs kommun. Alla hushåll och företag bör ha goda möjligheter att använda sig av elektroniska samhällstjänster och service via bredband vilket IP-Only kommer att samverka med kommunen för att uppnå. Tillsammans kan vi snabbare skapa den digitalisering vi vill ha – snabb och öppen för alla. Ytterst är det en demokratifråga, säger Claes-Urban Boström.

Allt mer av framtidens sjukvård, så kallad e-hälsa, och arbete kommer att ske på distans. Fiberinfrastrukturen blir därför inte bara viktig för tillväxten i landet, utan direkt samhällskritisk. Detta innebär att stabiliteten och säkerheten i nätet är av central vikt i fiberutbyggnaden, något såväl Kungsörs kommun och IP-Only betonar.

– IP-Onlys mål är att alla som i dag saknar fiberanslutning och framförallt de som bor på landsbygden ska få möjlighet att få tillgång till ett öppet fibernät.  Kungsörs kommun har enligt dem själva ett något outvecklat bredbandsnät, såväl i nationell som regional jämförelse. IP-Only har lång erfarenhet av fiberutbyggnad på landsbygden, och jag är därför övertygad att vi tillsammans kommer att nå kommunens bredbandmål tidigare än 2020, säger Mats Olofson, senior affärsutvecklare på IP-Only.

– Det finns ett digitalt utanförskap i Sverige där många saknar den snabba och stabila infrastrukturen som fibernätet innebär. Vi ökar därför utbyggnadstakten, och vi gör det på rätt sätt – en solidarisk prissättning där kostnaden för medborgaren är densamma oavsett om man bor på landsbygd eller i tätort. Vi är glada över förtroendet vi får från allt fler kommuner i Sverige, där det senaste exemplet är Kungsör kommun. Nu börjar det roliga. Digitaliseringen, säger Per Norrthon, Regionchef IP-Only.

För ytterligare information:

IP-Only är en svensk Internetoperatör som bygger, driver och äger fiberinfrastruktur i Norden och lägger därmed grunden för det digitala samhället. Företaget investerar i Sverige, driver ett rikstäckande fibernät, ett växande antal stadsnät och bygger kontinuerligt ut ny fiberinfrastruktur. Alla IP-Onlys nät är öppna och neutrala. Företaget har flera datacenter och erbjuder bland annat molnbaserad serverkapacitet till tjänsteleverantörer. Högsta tillförlitlighet och kvalitet är grunden för hela IP-Onlys arbete. Läs gärna mer på www.ip-only.se

För att inte använda onödigt mycket skattepengar, som i stället bör satsas på skola, vård och omsorg, krävs det att näringslivet och offentliga sektorn samarbetar i fiberutbyggnaden.
Claes-Urban Boström, kommunchef på Kungsörs kommun
Jag ser fram emot att arbeta tillsammans med IP-Only med ambitionen att tillsammans fortsätta digitalisera Kungsörs kommun. Alla hushåll och företag bör ha goda möjligheter att använda sig av elektroniska samhällstjänster och service via bredband vilket IP-Only kommer att samverka med kommunen för att uppnå. Tillsammans kan vi snabbare skapa den digitalisering vi vill ha – snabb och öppen för alla. Ytterst är det en demokratifråga.
Claes-Urban Boström, kommunchef på Kungsörs kommun
IP-Onlys mål är att alla som i dag saknar fiberanslutning och framförallt de som bor på landsbygden ska få möjlighet att få tillgång till ett öppet fibernät. Kungsörs kommun har enligt dem själva ett något outvecklat bredbandsnät, såväl i nationell som regional jämförelse. IP-Only har lång erfarenhet av fiberutbyggnad på landsbygden, och jag är därför övertygad att vi tillsammans kommer att nå kommunens bredbandmål tidigare än 2020.
Mats Olofson, senior affärsutvecklare på IP-Only
Det finns ett digitalt utanförskap i Sverige där många saknar den snabba och stabila infrastrukturen som fibernätet innebär. Vi ökar därför utbyggnadstakten, och vi gör det på rätt sätt – en solidarisk prissättning där kostnaden för medborgaren är densamma oavsett om man bor på landsbygd eller i tätort. Vi är glada över förtroendet vi får från allt fler kommuner i Sverige, där det senaste exemplet är Kungsör kommun. Nu börjar det roliga. Digitaliseringen.
Per Norrthon, Regionchef IP-Only