Klimatet och framtidens jobb i fokus på årets Global Forum i Göteborg

Report this content

I dagarna skickas inbjudan till Global Forum 2007 ut, det fjärde i ordningen, som hålls på Svenska Mässan i Göteborg den 5 november. Leif Johansson, Volvo AB, Margot Wallström, EU-kommissionär, Michael Wood, USA:s ambassadör i Sverige, och en lång rad andra välkända och internationellt verksamma gäster kommer för att föreläsa om och debattera aktuella och globala ödesfrågor.

I år står klimatförändringar, framtidens arbetsmarknad och hållbar livsmedelskonsumtion på agendan. Avsikten är att inspirera till handling i vardagslivet och söka lösningar för en hållbar utveckling. De globala perspektiven och tendenserna ska med andra ord omplanteras till Västsverige och dess invånare. Flera heta frågor står i fokus:

• Hur kan vi motverka klimatförändringarna och dess förödande konsekvenser?
• Innebär den starka tillväxten i länder som Ryssland, Kina och Indien att västsvenska jobb försvinner? Eller kan utvecklingen i dessa länder gynna oss och ge fler jobb här?
• Kan vi köpa oss till en mer rättvis värld genom att konsumera medvetet? Eller är det konsumtionen som är själva problemet?

Under Global Forum genomförs också en särskild ungdomssatsning för 600–700 elever på samma plats och tid. Gymnasieskolor (åk 3) i Västra Götaland har fått en särskild inbjudan att delta i ett upplevelsebaserat lärande med inriktning på de framtidsfrågor som står i fokus för dagen.

– Global Forum är en samling aktörer som alla menar att det är angeläget att ständigt fortsätta att lyfta fram och konkretisera hur det globala samarbetet skapar nya möjligheter till effektiva lösningar på global, nationell och lokal nivå. Våra tre tidigare möten har varit lyckade och meningsfulla och vi fortsätter därför att tillsammans driva globaliseringsfrågorna på detta sätt, säger Lars G Malmer, styrelseordförande, Global Forum.

Välkommen att delta på Global Forum.

För anmälan, program och mer info: Åke Magnusson, projektledare Global Forum, ring 0708-472139, mejla forum@globalforum.nu eller besök www.globalforum.nu

------------------

Föreningen Global Forum bildades år 2000 som en västsvensk mötesplats om sådana omvärldsfrågor som påverkar regionens framtid. Bakom Global Forum står LO,TCO och Svenskt Näringsliv samt Västra Götalandsregionen, Business Region Göteborg och Göteborg & Co Näringslivsgruppen. Grundtanken är att stimulera regionens invånare till reflektion och handling.

En viktig utgångspunkt är att globaliseringen erbjuder Västsverige långt fler möjligheter än de problem som måste hanteras. Tidigare möten har handlat om Globaliseringen, Integration/migration och Europa. I genomsnitt har drygt ett 1000-tal personer deltagit vid respektive mötesarrangemang.