H.K.H. Kronprinsessan Victoria delar ut årets Globe Award

Report this content

Den 7 maj 2008 delas åter Globe Award ut till de svenska företag och organisationer som har kommit längst med att integrera CSR, Corporate social responsibility, i sin verksamhet. I år medverkar H.K.H. Kronprinsessan Victoria vid prisceremonin på Stadshuset i Stockholm. Globe Award delas ut i samband med den internationella konferensen Globe Forum 2008.

De nominerade är indelade i tre kategorier: börsbolag/storföretag, entreprenörer och forskare. Syftet med Globe Award är att uppmärksamma företag och organisationer som har varit framstående när det gäller att integrera hänsyn till sociala och miljömässiga frågor i sin verksamhet.

Nio svenska företag är nominerade i kategorin börsbolag/storföretag. I kategorin entreprenörer nomineras nystartade verksamheter som strävar efter att skapa bättre sociala förutsättningar och bidra till en bättre miljö. Forskarpriset delas ut till forskargrupper ansvariga för vetenskapliga insatser som har ökat kunskaperna om CSR och dess effekter.

– Genom att dela in priset i tre kategorier vill vi skapa dynamik och synergier mellan börsbolag, entreprenörer och forskare. Vi är övertygade om att det är just i denna samverkan som de stora miljöproblemen kan lösas. Därför är det enormt viktigt att skapa goda förutsättningar för entreprenörer att förverkliga sina idéer och bygga företag. Genom nomineringen till Globe Award får entreprenören tillgång till ett nätverk av såväl framgångsrika företag som forskare, något som vi ser har varit mycket betydelsefullt för entreprenörsföretagens utveckling, säger Johan Gorecki, ordförande i Globe Awards jury.

Förra årets vinnare av Globe Award, för bästa CSR-forskning, var Sustainability Research Group, SuRe, från Handelshögskolan i Stockholm. Bästa CSR-entreprenör blev innovationsföretaget Scandinavian Biogas. Och det storföretag som premierades för sitt CSR-arbete var SKF.

För mer information kontakta Johan Gorecki, grundare av Globe Forum Business Network och ordförande i Globe Awards jury på tel. 0704 82 82 82 eller johan.gorecki@globeforum.com. Se den bifogade listan med beskrivningar av de nominerade företagen samt kontaktuppgifter. Se även www.globeforum.com.

Nomineringar Globe Award 2008:

Börsbolag/storföretag:

Marianne Bogle, CSR Sweden
Tommy Borglund, Hallvarsson & Halvarsson
Claes Cronstedt, internationell bolagsjurist
Magnus Enell, International Institute for Industrial Environmental Economics och Öhrlings PricewaterhouseCoopers
Magnus Furugård, GES Investment Services
Johan Gorecki, Globe Forum Business Network AB