Lofsdalen Bike Park - full fart i backen året runt

Lofsdalen är inte bara en plats för skidåkning, då snön försvinner tar andra aktiviteter över. En av dessa är Lofsdalen Bike Park som öppnade upp 2011, en attraktion som växer sig starkare för varje säsong och erbjuder utmaningar för cyklister på alla nivåer.

Att cykla downhill är en aktivitet som växer i hela världen, så även i Lofsdalen som erbjuder Lofsdalen Bike Park, en park under ständig utveckling. Vid öppnandet kunde man välja mellan två leder, idag erbjuds ytterligare tre av olika svårighetsgrad. Då parken anlades anlitade man världens främsta downhill och bike parks designer, Tom ”Pro” Prochazka från Whistler Gravity Logic i Kanada. Tom och resten av teamet har en världsledande ställning inom design och byggnation av Bike Parks och ligger bakom banor inte bara i Kanada utan även USA, Australien, Ryssland, Ukraina och Spanien.

I Lofsdalen har man skapat en park som passar alla från nybörjare till expert. Den längsta och enklaste leden är den gröna Fjälleden, 3 500 m, en bred ”kom igång led” som passar hela familjen. Lofsdalens huvudled är Happy MTB.org, en 2 500 m blå led, byggd efter en inspirerande studieresa till Whistler, något som visar sig i banans snäva velodromer och lite större hopp. Lite större utmaningar erbjuder parkens två röda singletrackleder; Viper som är den enda DH-leden av sitt slag i Sverige med många drops och roliga features och Venom, båda 2 200 m långa. Den sist anlagda leden är den svarta Thunder som är den enda handgrävda leden. Thunder bjuder på stora utmaningar och är tekniskt svår med mycket sten och rötter. Leden är idag endast 300 m lång men förlängning är planerad. Ytterligare en led är inplanerade, under sommaren och hösten 2014 bygger man en cirka fem kilometer lång maskingrävd led, det blir en blå led som erbjuder både lättare och svårare alternativa vägar.

Man kan även uppleva fjällvärlden på cykel utan att cykla downhill och istället ta 6-stolsliften upp på fjället för att sedan välja mellan flera alternativ för cross country runt på fjället och vidare ner mot byn.

Vill man komplettera cyklingen med annan aktivitet har Lofsdalen mycket att erbjuda såsom fiske, vandring, älgspaning eller björnsafari – Lofsdalen har något för alla!

För ytterligare information kontakta:
Johanna Mattsson, VD Destination Lofsdalen AB
Tel: 0680 - 413 50
Mail:
johanna.mattsson@lofsdalen.com

Högupplösta bilder för fri publicering finns att ladda ner på www.smultronstallen.se/galleri