Lofsdalen Bike Park gör en miljonsatsning

Report this content

Lofsdalen är inte bara en plats för skidåkning, då snön försvinner tar andra aktiviteter över. En av dessa är Lofsdalen Bike Park som öppnade upp 2011, en attraktion som växer sig starkare för varje säsong och erbjuder utmaningar för cyklister på alla nivåer. Man satsar nu stort och bygger ut en ny huvudled som även utgör en förutsättning för den fortsatta utvecklingen av parken.

Skogsriket - Väx med skogen
Lofsdalens Fjällanläggningar AB (LFAB) är ett av 25 företag i landet som fått del av stödet Väx med skogen. Väx med skogen ingår i regeringens satsning Skogsriket, regeringens vision för Sveriges skogsresurser för åren 2012-2015 som syftar till att utveckla skogens värden samt skapa arbetstillfällen på landsbygden. Skogsriket har fyra grenar; hållbart brukande, förädling och innovation, upplevelser och rekreation samt Sverige i världen.

Lofsdalens Fjällanläggningar AB har erhållit delfinansiering för att fortsätta utvecklingen av
Lofsdalen Bike Park. Cykelsatsningen har stor betydelse för Lofsdalen som helhet och skapar en ny anledning till att besöka byn även sommartid. Att byn fylls med cyklister och turister under sommaren är viktigt för hela byns företagande och utveckling. Cyklingen skapar fler arbetstillfällen året runt då serviceställen som till exempel lunchrestauranger och aktivitetshus håller öppet sommartid men även andra företag såsom boendeanläggningar, affärer, städ m.m. gynnas givetvis av att Lofsdalen får fler besökare under sommarhalvåret.

Adrenalinfylld natur och cykelupplevelse
Att cykla downhill är en aktivitet som växer i hela världen, så även i Lofsdalen där man nu
kommit till ett skede då man behöver expandera Bike Parken för att göra anläggningen än mer attraktiv. Med stödet ifrån Skogsstyrelsen kommer man bygga en mycket viktig huvudled som kommer ligga till grund för vidaresatsningar och utgöra nyckeln för den fortsatta utvecklingen. Leden kommer bli strax över 3 km lång och vara blå i svårighetsgraden. Leden kommer innehålla velodromer, hopp, rollers m.m., alla ska dock vara rullningsbara vilket innebär att man inte behöver vara i luften om man inte vill. Lederna byggs i vacker naturlig skogsmiljö då man är mån om att ta tillvara på terrängen och miljön för att nå målet med en adrenalinfylld natur och cykelupplevelse.

Tom ”Pro” Prochazka, Whistler Gravity Logic i Kanada
För att lyckas är ledernas design av största vikt. Till hjälp har Lofsdalen anlitat världens främsta designer av led & bikeparker för downhill cykling, Tom ”Pro” Prochazka och världens främste ledbyggare Daniel Söråker ifrån Järvsö. Denna duo har arbetat mycket ihop tidigare, ett samarbete som har resulterat i många leder i världsklass runt om i världen.

Beräknad kostnad för att genomföra denna satsning är ca 995 000 kr där Skogsstyrelsen bidrar med 497 500 kr och Lofsdalens Fjällanläggningar AB går in med ytterligare 497 500 kr. Leden är utsatt och bygget av leden börjar 15 juni och beräknas stå klar i oktober.

Vill man komplettera cyklingen med annan aktivitet har Lofsdalen mycket att erbjuda såsom fiske, vandring, älgspaning eller björnsafari – Lofsdalen har något för alla!

För ytterligare information kontakta:
Ola Andersson, Lofsdalen Bike Park
Tel: 0680 - 413 50