Lofsdalen erbjuder orörda fiskevatten

Lofssjön ligger mitt i Lofsdalen och erbjuder ett av Härjedalens bästa öringsvatten. Sjön ingår i fiskevårdsområdet Lofsdalen-Glöte, ett område där fjällbäckar, tjärnar och sjöar till stor del ligger i orörda naturområden.

Fiskevårdsområdet Lofsdalen-Glöte är ett 50 000 hektar stort område som erbjuder ett varierat utbud av fiske året runt. Lofssjön är den största sjön i området och är cirka 17 km lång, 2 km som bredast och med ett största djup på cirka 60 meter. Till sjön rinner tio större åar och bäckar och sjön avvattnas i sin tur av älven Lofsån/Lofsen som mynnar i ut i Ljusnan strax innan Svegsjön.

I Lofssjön sätts årligen ut tonvis med fisk för att hålla fiskebeståndet jämnt. Tack vare sjöns näringsrika vattenmiljö växer fiskarna till sig i snabb takt och många praktexemplar har dragits upp ur dess djup. Sportfiskerekordet för Lofssjön är en öring på 9,6 kg, ett rekord från 2009 som står sig än. Lofssjön är känd för sitt fina öringsfiske men har i sitt bestånd även abborre, gädda och lake. Här fiskar man med kastspö eller meta och det är tillåtet att fiska med båt och flytring. Området inrymmer även andra fiskesjöar såsom Dyckesjön och Stråsjön med fina rödingvatten och Glötessjön som är en lättillgänglig sjö där man kan få både öring och abborre.

En alldeles speciell upplevelse får man om man prövar på fiske i områdets många vildmarksåar. Lofsen, Sömlingsån, Glötån och Stråån är några av dessa där man kan pröva på fiske med torrfluga, nymf och maskmete och få både öring och harr på kroken.

För ytterligare information kontakta:
Johanna Mattsson, VD Destination Lofsdalen AB
Tel: 0680 - 413 50