Nu har björnarna vaknat i Lofsdalen

Report this content

I Lofsdalen ligger vildmarken runt hörnet. Lofsdalen Bear´s Den är en jaktstuga belägen cirka 8 kilometer från Lofsdalen, en unik plats där man kommer riktigt nära de vilda djuren. Chanserna är stora att se den europeiska brunbjörnen men även andra stora nordiska rovdjur.

Tillsammans med erfarna guider kan man från maj till juli bege sig på björnskådning i Lofsdalen. För att nå Bear´s Den kör man cirka sju kilometer rakt ut i skogen där man parkerar bilen. Från parkeringen fortsätter man till fots och efter en enklare vandring på cirka en kilometer når man jaktstugan.

Stugan är en bekväm åskådningshydda med utsiktsplats mot utfodringsplatsen på myren, specialdesignade fotogluggar, bekväma sittplatser, sex sängplatser, toalett, kök och middagsbord. På plats i jaktstugan informerar guiden om de förhållningsregler som gäller för natten samt berättar om de vilda djur som kan dyka upp under natten. Avslutningsvis bestämmer man en tid för gemensam vandring tillbaka till bilarna dagen efter sedan lämnar guiden sällskapet för att uppleva en natt i närkontakt med det vilda.

Då mörkret börjar falla börjar djuren visa sig och söka sig fram mot utfodringsplatsen och det finns stora möjligheter att få se, inte bara björn, utan även järv, räv och andra vilda djur.

För ytterligare information kontakta:
Johanna Mattsson, VD Destination Lofsdalen AB
Tel: 0680 - 413 50