Ny stark ägargrupp på Borgafjäll Hotell

Report this content

Yvonne och Bror Lövbrand har framgångsrikt drivit Borgafjäll Hotell under 2000-talet. Nu genomförs en storsatsning och entreprenörsparet säljer fjällanläggningen till en ny stark ägargrupp med Mikael Kraft som ny VD.

Borgafjäll Hotell ligger i södra Lappland i Dorotea kommun. Hotellet ritades av Ralph Erskine 1950 och invigdes 1955.

– Vi har hittat köparna som kan föra vårt livsverk vidare, säger Bror & Yvonne Lövbrand.

De tidigare ägarna kommer även i fortsättningen driva liftsystem och backar och dessutom ha kvar sitt engagemang i utvecklingen av backar och det nya tomtområdet.

Mikael Kraft har de senaste åtta åren byggt upp HavsVidden Hotell & Resort på Åland från en liten anläggning till en av Östersjön mest populära resorts. Nu tar han över Borgafjäll tillsammans med den starka och erfarna grupp som bland annat består av arkitekt Thomas Sandell, Jonas Cavallin från event och sponsringsbyrån Minnesota samt Peter Kraft som brinner för friskvård och friluftsliv. Flygbolaget Next Jet med VD, Magnus Ivarsson är engagerade genom starkt samarbete och attraktiva reseerbjudanden.

– Vi känner oss trygga med den nya ägarstrukturen. Det gläder oss mycket att Borgafjäll åter får en erkänd arkitekt engagerad i anläggningen, säger Yvonne Lövbrand.

År 1950 ritade den värdsberömda arkitekten Ralph Erskine Borgafjäll Hotell och de nya ägarna planerar att utveckla och driva arbetet vidare i hans fotspår.

– Vår ambition är att utveckla såväl hotellanläggningen som Borgafjäll i stort, dock med mycket stor hänsyn tagen till miljö, kultur och natur. Det här är en unik plats med stor potential för genuina äventyrsupplevelser som skidåkning, skoteråkning, heliskiing, hundspann, ridning och mycket mer. Fjällmiljön är fantastisk i Borgafjäll även under sommar och höst med vandring, fiske och jakt. I Södra Lappland bor 25 000 personer på en yta lika stor som Belgien och Borgafjällen är en av Europas sista vildmarker... fascinerande, säger Mikael Kraft.

Hotellet kommer att byta namn till Borgafjäll Hotell Äventyr & Spa och säsongspremiären är planerad till slutet av december 2013.

För ytterligare information kontakta:

Mikael Kraft, mobil 0701 80 90 07 eller 0705 22 52 30

Yvonne Lövbrand, mobil 0706 20 22 76