Fem viktigaste delarna i nya ramverket för drönare

Report this content

EU-kommissionen har i dagarna antagit en ny strategi för drönarbranchen som ska utveckla användningen i Sverige och Europa. GLOBHE, ett svenskt impact-bolag för kommersiell drönaranvändning, lyfter nu fram de viktigaste områdena i den nya strategin och visar hur det kommer påverka drönarmarknaden.

”Den nya strategin är ett kvitto på att det vi gör är viktigt och kan göra stor skillnad framöver,” säger Helena Samsioe, VD och grundare på GLOBHE. ”Detta ramverk skapar en sorts gold standard som gör det lättare för branschen att skala och växa. Det kommer göra skillnad i Europa och kan även locka andra delar av världen att komma samman i ett globalt ramverk, precis som för flygtrafiken.”

Drönarexperterna på snabbväxande GLOBHE ser stor potential med den nya strategin. Företaget som finns i 128 länder och fokuserar på att hjälpa organisationer och företag att samla in data tror att strategin kan leda till både ökad tillväxt och säkrare användning.

Fem viktigaste delarna i nya drönarstrategin från EU

1.     Dedikerat luftrum för drönare

Den nya drönarstrategin lyfter möjligheten till ett eget luftrum för drönare i Europa. Ett eget vertikalt lager i luften för drönare skulle bli världsunikt och utgöra en bra grund för säker drönaravändning i regionen.

2.     Stor potential enligt EU

I den nya strategin förutspår EU-kommissionen att drönarmarknaden i Europa kommer omsätta över 150 miljarder och bidra till 145 000 arbetstillfällen år 2030. Det visar väldigt konkret vilket brett användningsområde och applicering som drönare fyller, till exempel att förebygga naturkatastrofer eller effektivisering av infrastruktur inspektering.

3.     Många användningsområden

EU-kommisionen lyfter fram de många användningsområden som förutspås för kommersiell drönarverksamhet, med allt från kartläggning och övervakning av infrastruktur till innovativa luftmobilitetsstjänster.

4.     Drönare ger hållbarhet

EU-kommissionen lyfter nu fram hur drönartjänster kan spela en viktig roll i att fasa ut fossila bränslen och bland annat kopplas samman med befintliga transportsystem.

5.     Föredöme för resten av världen

Den nya drönarstrategin gör Europa till ett föredöme i världen och det är troligt att andra världsdelar och regioner kommer inspireras av den strategi som EU-kommissionen tagit fram.

”Under lång tid har det varit mycket fokus på drönare som teknik och även i viss mån förbud, men den nya strategin visar också på drönare som möjliggörare, och det är något som ligger nära hjärtat för oss på Globhe. Varje dag ser hur data från drönare i vår plattform gör stor skillnad runt om i världen - från att motverka avskogning, till att säkerställa kvalité på infrastruktur samt förebygga malariautbrott,” säger Helena Samsioe på Globhe.

Presskontakt: Emilia Nygren, emilia@globhe.com

GLOBHE skapar en bättre framtid med drönare genom världens första Crowddroningplattform som är ansluten till över 3800 drönarpiloter i 128 länder. Organisationer och företag efterfrågar drönardata genom Crowddroning, och när uppdraget matchats med en lokal drönarpilot samlar piloten in datan och kunden laddar sedan ner den med målet att förhindra katastrofer runt om i världen. För mer information, besök gärna: https://globhe.com