Ett litet steg närmare konkurrens på bredbandsmarknaden

Report this content

I dag lämnade Näringsdepartementet fram ett förslag som förhoppningsvis kommer förbättra konkurrensen på bredbandsmarknaden.
Det blir Post- och Telestyrelsen som får ytterligare möjligheter att ingripa för att öka konkurrensen på bredbandsmarknaden, genom att besluta om s k funktionell separation om den dominerande aktören har ett omotiverat övertag gentemot andra operatörer på marknaden. Förslaget innebär att PTS ges möjlighet att dela TeliaSonera i två delar, en nätdel, den del som äger kopparnätet, och en del som ska jobba med försäljning av tjänster. Allt för att göra konkurrensen bättre inom bredbandsmarknaden.

Glocalnet anser dock inte att hotet om separation automatiskt löser dessa problem. För att snabbt få till en fungerande marknad behöver TeliaSonera visa att de verkligen är för likabehandling och marknadsmässiga priser.

- TeliaSonera har varit skyldigt att likabehandla sina kunder i flera års tid, men inte följt det. Vi hoppas nu att TeliaSonera bättrar sig. Det handlar om ren vilja och intention, inte om organisationsform, säger Martin Tivéus, VD Glocalnet.

Bredbandskunder betalar i dag olika mycket för sitt bredband beroende på var de bor och hur konkurrensen ser ut på orten. Prisskillnaden kan vara så mycket som 50 procent mellan två hushåll beroende på om hushållet befinner sig i ett område där Telia har konkurrens eller inte.

- En snabbare väg mot sund konkurrens vore om TeliaSonera upphörde med sin överprissättning och därmed lade grunden för marknadsmässiga och operatörsneutrala villkor som kan komma kunderna till godo redan imorgon. För det behövs ingen reglering, bara god vilja, säger Martin Tivéus, VD Glocalnet.

Lagförslaget ska träda i kraft från och med 1 juli i år.

För ytterligare information vänligen kontakta:
Martin Tivéus, VD Glocalnet, Tfn: 0733 780 108, e-mail: martin.tiveus@glocalnet.se