Glocalnet ger gratis Glocalzone till alla, oavsett operatör

- Gratis trådlöst utomhusinternet resten av oktober efter friskt väder

Oktobervädret har inledningsvis varit friskt, men vackert. Glocalnet bjuder därför samtliga internetanvändare, oavsett operatör, på gratis trådlöst utomhusinternet i de 20 största stadskärnorna resten av oktober månad. Användarna kan surfa på gator och torg i hastigheten 2,0 Mbit/s.

Glocalnet slog nyligen vad med svenskarna om vädret i oktober. Glocalnet skulle vid temperaturer över 14 grader bjuda alla internetanvändare på Glocalzone. Det tycks nu inte bli någon ordentlig brittsommar, men Glocalnet väljer ändå att bjuda internetanvändarna på gratis trådlöst utomhusinternet.

– Vi tycker att vädret i oktober varit tillräckligt vackert för att man ska vilja fälla upp sin bärbara dator och testa Glocalzone. Man kanske väntar på bussen eller bara känner för att sitta i parken och jobba under en solig eftermiddag och då ger vi nu alla under resten av oktober möjligheten att göra det, utan kostnad och oavsett vilken internetoperatör man har, säger Martin Tivéus, VD Glocalnet.

Det enda som krävs för att man ska kunna använda Glocalnets uppkoppling är att datorn är utrustad med wifi-kort, vilket finns som standard i de flesta bärbara datorer. Systemet fungerar för PC/Windows, Macintosh och Linux-användare och man loggar enkelt in via en webbläsare. Glocalzone erbjuder även möjligheten att surfa krypterat vilket gör det betydligt säkrare att använda än de lösningar för trådlöst Internet som tidigare presenterats i Sverige.

– Vi bygger vårt trådlösa utomhusinternet Glocalzone i stadskärnorna för centrala parker och torg. Under oktober erbjuder vi Glocalzone utan kostnad till samtliga för att fira det vackra vädret, säger Martin Tivéus, VD Glocalnet.

Hastigheten som erbjuds är upp till 2 Mbit/s.

Glocalzone är hittills utbyggt i Arboga, Borås, Eskilstuna, Gävle, Göteborg, Jönköping, Karlskrona, Karlstad, Kumla, Linköping, Luleå, Lund, Malmö, Norrköping, Nyköping, Stockholm, Sundsvall, Umeå, Uppsala, Västerås, Växjö, Åre Torg, Örebro och Östersund. Glocalzone kommer när det är fullt utbyggt att täcka större delar av Sveriges 20 största städers stadskärnor.

Täckningskartor finns under:

Glocalzone är gratis för alla Glocalnet-kunder, dvs hushåll med ett bredbands, hemtelefoni- eller mobilabonnemang hos Glocalnet. För övriga kommer Glocalnet att erbjuda tillgång till Glocalzone till marknadens lägsta pris för trådlöst utomhusbredband.

Glocalnet-kunder kan använda sina vanliga inloggningsuppgifter för att logga in. Andra kan betala sina abonnemang med kreditkort, SMS eller betalsamtal. E-post kommer genom en särskilt teknisk lösning att fungera utan att användaren behöver ändra sina inställningar i datorn, vilket är fallet med andra operatörers wifi-lösningar. Glocalzone är enklare för användaren.

Ordinarie priser för trådlöst Internet Glocalzone, per den 4 oktober 2007:

Kundtyp Pris från*
Befintlig Glocalnetkund Gratis
1 timme 19 kr
1 dygn 39 kr
1 vecka 69 kr
1 månad (3-månaders abonnemang) 99 kr

*=vid betalning via SMS eller betalsamtal tillkommer en avgift. Ingen avgift tillkommer vid kortbetalning

För ytterligare information vänligen kontakta:
Martin Tivéus, VD Glocalnet, Tfn: 0733 780 108, e-mail: martin.tiveus@glocalnet.se

Utmanaren Glocalnet utvecklar och marknadsför telekomtjänster till låga priser: fast och mobil telefoni samt bredband. Glocalnet är en av Sveriges största kompletta teleoperatörer på privatmarknaden efter Telia och Tele2 med drygt 500 000 användare. Företaget har cirka 80 anställda och ägs av Telenor.