Glooko/Diasend tar in 300 miljoner kronor i nytt kapital

Report this content

Göteborgsbaserade Diasend, som erbjuder smarta datalösningar för personer med diabetes och deras vårdgivare, gick i fjol ihop med branschkollegan Glooko i Silicon Valley – och nu sker det första stora gemensamma klivet framåt. Det sammanslagna bolaget har precis tagit in 300 miljoner kronor i nytt kapital och flyttar samtidigt det europeiska huvudkontoret i Göteborg till större nybyggda lokaler.
– Vi befinner oss i en spännande och väldigt expansiv fas, säger Anders Sonesson, Vice President för Glooko EMEA.

Diasend grundades på Chalmers i Göteborg 2005 och efter 11 framgångsrika år gick bolaget i höstas ihop med Glooko, en amerikansk aktör med likartade produkter inom diabetesdata. Affärsidén bygger på att kunna hantera data från olika typer av diabetesutrustning på ett sätt som gör informationen lättförståelig för patienter och enkel att analysera för deras vårdgivare. Unikt för företagets produkt är dess breda kompatibilitet, vilket innebär att den fungerar med en klar majoritet av den tekniska utrustning som används av personer som lever med diabetes. Vårdgivare som arbetar med plattformen kan därmed hjälpa nära nog alla sina patienter via ett enda system.

Idag hjälper Glooko över en miljon patienter och över 6 000 professionella kunder globalt, en omfattning som gör verksamheten intressant för investerare. För att öka tillväxttakten, utveckla ännu bättre verktyg för dataanalys och växla upp närvaron i Sverige, England, Tyskland och Frankrike tar man nu in nytt kapital från i huvudsak Toronto-baserade Georgian Partners. Övriga investerare som deltog i nyemissionen var Canaan Partners, Social Capital och Samsung. Sammanlagt rör det sig om 300 miljoner kronor.

– Det finns en mycket stark tro på de lösningar vi erbjuder, vilket detta är ett tydligt och glädjande kvitto på. Men framförallt innebär det att vi kommer att kunna lägga i ytterligare en växel i vårt ihärdiga arbete med att underlätta vardagen för alla som lever med diabetes. Vare sig man är patient, vårdgivare eller anhörig, säger Anders Sonesson.

Investeringen, och de satsningar den innebär, betyder också att man kommer att behöva ytterligare medarbetare­. Framförallt i Göteborg där det handlar det om flertalet nya tjänster inom det närmaste året.

– Vi har ambitiösa planer för 2018 och kommer att behöva ytterligare kollegor för att nå våra mål. Nu närmast handlar det om fler utvecklare för att förstärka vårt utvecklingsteam tätt följt av tjänster inom sälj, marknad och kundsupport, säger Anders Sonesson.

Fakta:

• Diabetes (Diabetes Mellitus) är inte en utan flera olika sjukdomar med olika orsaker. Den gemensamma nämnaren är att sockerhalten i blodet är för hög.
  • Vid diabetes typ 1 har kroppens egen produktion av insulin helt eller nästan helt slutat att fungera.
  • Risken att drabbas av komplikationer minskar med en god blodsockerkontroll.

Läs mer på:

• Antalet vuxna med diabetes uppgick till 422 miljoner globalt 2016. Enligt en ny undersökning riskerar antalet att öka till 700 miljoner år 2025.
  • Globalt sett beräknas kostnaderna för diabetesvård just nu uppgå till cirka 7 600 miljarder kronor per år.

Läs mer på:

För mer information, vänligen kontakta:
Sebastian Persson
Global Marketing Director
sebastian.persson@glooko.com

Om Glooko
Glooko är företaget bakom den marknadsledande datalösningen inom diabetesvård. Bolaget tillhandahåller en webb- och mobilapplikation samt en klinikuppladdningslösning som utformats för att förbättra hälsan för personer med diabetes – och samtidigt effektivisera arbetet för vårdgivare och minska kostnaderna för sjukvården. 2016 gick Glooko ihop med Göteborgsbaserade Diasend – och tillsammans hjälper man nu över en miljon patienter och fler än 6 000 professionella kunder i 27 länder på 15 språk, med en kompatibilitet på drygt 170 blodglukosmätare, insulinpumpar och aktivitetsmätare. För mer information besök www.glooko.com

Taggar: