Bokslutskommuniké januari – december 2013

(För fullständig bokslutskommuniké se bifogad fil)

Bokslutskommuniké januari – december 2013

• Nettoomsättning: 30,9 MSEK (35,3) varav fjärde kvartalet 8,5 MSEK (9,0)
  • Rörelseresultat före avskrivningar: -2,2 MSEK (2,6) varav fjärde kvartalet -0,2 MSEK (0,5)
  • Rörelseresultat: -6,2 MSEK (-1,7) varav fjärde kvartalet -1,2 MSEK (-0,6)
  • Resultat efter skatt: -5,7 MSEK (-1,8) varav fjärde kvartalet -0,9 MSEK (-0,3)
  • Resultat per aktie: -0,10 SEK (-0,03) varav fjärde kvartalet -0,02 SEK (-0,01)

Viktiga händelser under året

Vid årets utgång uppgick antalet kunder till 117, jämfört med 112 under motsvarande period föregående år. Efter periodens utgång har tre nya transplantationscentra tillkommit.

Den minskade omsättningen är huvudsakligen relaterad till Tyskland, bolagets största marknad, som påverkats negativt av den tidigare nämnda reimbursementförändringen samt av den transplantationsskandal som inträffande där under 2012 (Glycosorb®-ABO ej inblandad).

På vissa marknader i Europa ökade emellertid efterfrågan, exempelvis Danmark, England, Holland, Schweiz, Tjeckien och Österrike (tillkom under året gjorde även Cypern).

Under början av 2013 meddelade bolaget att kliniska data presenterats vid en kongress i England som visade att en dubbelt så effektiv patientbehandling jämfört med tidigare nu är möjlig med bolagets huvudprodukt Glycosorb®-ABO.

Bolaget genomförde under oktober och november 2013 en nyemission med företräde för Bolagets aktieägare. Emissionslikviden på cirka 10 MSEK efter emissionskostnader, avses användas till att genomföra den av FDA rekommenderade begränsade studien i USA, registrera Glycosorb®-ABO i Mexiko samt genomföra de tester som bedöms krävas för registrering av produkter inom universell blodplasma.

Bolaget har under 2013 byggt renrum avsett för produktion av produkter inom området universell blodplasma.

Under 2013 etablerade bolaget även samarbete med distributörer i bland annat Malaysia, Turkiet, Cypern och Indien.

Bolaget har under 2013 inlämnat protokoll för en studie i USA, träffat och diskuterat protokollet med FDA samt etablerat kontakter med ett antal centra som är positivt inställda och intresserade av att delta.

Bolaget registrerade även ett dotterbolag i Mexiko för registrering och marknadsföring av Glycosorb®-ABO där.

Under året meddelades även att bolaget beviljats ett nytt patent i USA gällande produkter avsedda för behandling av patienter som uppvisar både blodgruppsinkompatibilitet och vävnadsinkompatibilitet mot givaren vid transplantation.

Glycosorb®-ABO användes även under året vid en blodgruppskompatibel, kombinerad transplantation av njure och bukspottkörtel – där mottagaren efter några dagar utvecklade allvarlig hemolys och uppvisade ingen eller låg njurfunktion (delayed graft funktion). Detta orsakades av antikroppar mot mottagarens blodgrupp, vilka producerades efter transplantationen av givarens vita blodceller, så kallade passenger lymfocytes som följde med det transplanterade organen. Hemolysen hävdes och njurfunktionen förbättrades successivt till normal nivå efter behandling med bolagets produkt.

VD har ordet

Antalet patienter på väntelistorna för njurtransplantation har dubblats under de senaste 10 åren. Bolagets huvudprodukt, Glycosorb®-ABO, möjliggör transplantation över blodgruppsgränserna, vilket bidrar till ett ökat antal transplantationer, framförallt från närstående levande givare som är blodgruppsinkompatibla. I exempelvis Sverige, Danmark och Tyskland är idag cirka 20 % av njurtransplantationer från levande givare blodgruppsinkompatibla. Detta är tack vare Glycosorb®-ABO. I USA där Glycosorb®-ABO ännu ej är registrerat av den amerikanska myndigheten, FDA, är motsvarande siffra under 2 %.

Inom EU genomförs cirka 3000 njurtransplantationer från levande givare.

Vi ser en ännu större potential på̊ marknaderna utanför Europa. I exempelvis Indien, Mexiko, Turkiet och USA genomförs totalt cirka 4 gånger fler njurtransplantationer från levande givare än i Europa. Dessa utgör en outnyttjad marknadspotential. Bolaget har emellertid kommit igång med försäljning i Indien och har nu sju transplantationscentra som kunder där. Under 2013 har vi arbetat på att uppnå godkännande i Mexiko och i USA. I Turkiet har vi etablerat samarbete med en distributör för att säkerställa full reimbursement av produkten där. Vi bedömer att ett godkännande i Mexiko kan komma under första halvåret innevarande år.

Under fjärde kvartalet 2013 genomfördes en företrädesemission. En del av emissionslikviden kommer att användas för att genomföra en studie av Glycosorb®-ABO i USA. Emissionslikviden kommer även att användas för de tester som bolaget bedömer kommer att krävas för registrering av nyutvecklade produkter inom området universell blodplasma. Bolaget planerar att under början mars månad 2014 påbörja renrumsproduktion för dessa tester.

Under 2013 såg vi en nedgång i försäljningen, men under andra halvåret noterades en positiv utveckling på marknaden. Vi noterade dessutom ett ökat intresse för Glycosorb®-ABO inom framförallt stamcells och levertransplantation. Detta ökande intresse och användning inom transplantation från avlidna givare underlättas bland annat av de resultat som framkom under en transplantationskongress i England under det första halvåret 2013. Totalt har nu 5 levertransplantationscentra i Tyskland använt produkterna.

(För fullständig rapport, se bifogad fil)

För ytterligare information kontakta:

Johan Nilsson, VD, vd@glycorex.ideon.se

046-286 52 30

Årsredovisning, kvartalsrapporter och annan information om Glycorex Transplantation AB kan hämtas från bolagets hemsida www.glycorex.se

Informationen är sådan som Glycorex Transplantation AB ska offentliggöra enligt svensk lag om värdepappersmarknaden och/eller lagen om handel med finansiella instrument. Informationen lämnades för offentliggörande den 6 februari 2014 kl 09.00.