DELÅRSRAPPORT JANUARI – MARS 2011

Glycorex Transplantation AB (publ) är ett medicintekniskt företaget som producerar och marknadsför en egenutvecklad bioteknikbaserad medicinteknisk produkt, Glycosorb®-ABO. Produkten används för transplantationer över blodgruppsgränser. Antalet transplantations-möjligheter ökar därmed. Produkten är godkänd för klinisk användning inom EC-området och används i totalt 19 länder. Produkten är också registrerad i Turkiet, Israel, Kanada, Singapore och Australien. Företaget producerar och säljer i egen regi.

Glycorex Transplantation AB (publ) har sitt säte på Ideon i Lund och är noterat på NGM Equity sedan september 2001.

Perioden i sammandrag

• Ytterligare tre centra har tillkommit under första kvartalet och antalet kunder har därmed ökat till 91 (81) i 19 (17) länder.
  • Antalet försålda enheter av Glycosorb®-ABO under perioden januari-mars 2011 minskade med 4,9 % jämfört med samma period föregående år. Mars månad 2011 blev den bästa någonsin jämfört med motsvarande period tidigare år.
  • Nettoomsättningen var under perioden januari–mars 2011 9,6 MSEK (11,2 MSEK), en minskning med 14,3% jämfört med motsvarande period föregående år. Hela omsättningen utgjordes av direktförsäljning. Skillnaden iförsålda enheterjämfört med nettoomsättning hänförs till valutakurseffekter..
  • Rörelseresultatet uppgick till -0,2 MSEK (2,3 MSEK).
  • Periodens resultat efter skatt uppgick till -0,1 MSEK (2,5 MSEK).
  • Resultat per aktie uppgick till 0,00 SEK (0,04 SEK).
  • Under första kvartalet publicerades en artikel med resultat av blodgruppsinkompatibla njurtransplantationer av barn (Huddinge) och en artikel med de första publicerade resultaten av stamcellstransplantationer användande Glycosorb (Guy’s i London).
  • Bolaget har under kvartalet beslutat att öka fokus på Nordamerika. Leif Smeby har tillträtt som styrelseordförande, Kurt Nilsson tillträtt som VD för moderbolaget och efter periodens slut har Lars Hedbys tillträtt som VD för dotterbolaget för Nordamerika.
  • Efter periodens slut har kompletterande frågeställningar inkommit från FDA gällande registreringen av Glycosorb-ABO i USA. Bolaget kan emellertid inte ge någon prognos när produkten kan bli registrerad i USA.

Utveckling av resultat och ställning

Nettoomsättningen i både koncernen och moderbolaget under perioden minskadetill         9,6MSEK (11,2 MSEK). Hela omsättningen utgjordes av direktförsäljning i egen regi.

Bolaget fakturerar i Euro inom Euroområdet. Antalet försålda enheter av Glycosorb®-ABO under perioden minskade med 4,9 % jämfört med samma period föregående år.

Under mars månad ökade dock antalet försålda enheter med 92,1 % jämfört med mars föregående år. Detta efter att försäljningen minskat sedan augusti månad föregående år.

Bolagets försäljning i Tyskland, den största marknaden för bolagets produkt, påverkades negativt under perioden av att ersättningssystemet för produkten och blodgruppsinkompatibla transplantationer ändrades från ersättning för experimentell medicinsk behandling till ersättning för etablerad medicinsk behandling. Denna övergång bedöms påverka försäljningen fortsatt negativt under året, men bedöms därefter ge en bättre ersättning i Tyskland med bättre intäktsmöjligheter. Finanskrisen påverkar försäljningen fortsatt negativt i Sydeuropa.

Koncernen

Rörelseresultat före avskrivningar blev 0,9 MSEK (3,4 MSEK). Resultat efter finansiella poster blev -0,2MSEK (2,3 MSEK) inkluderat planenlig avskrivning med –0,9 MSEK (-0,9 MSEK) på aktiverad utvecklingskostnad och patent.

Periodens resultat blev -0,1 MSEK (2,5 MSEK) vilket ger ett resultat per aktie om 0,00 SEK (0,04 SEK). Soliditeten uppgick till 89,3 % (89,8 %).

Rörelsekostnaderna, exklusive förändring av lager av färdiga varor, uppgick till -9,9 MSEK (-9,7 MSEK). Periodens kostnad för produktionsutveckling uppgick till -0,3 MSEK (-0,3 MSEK).

Periodens kassaflöde blev -1,9 MSEK (0,6 MSEK). Investeringar i immateriella anläggningstillgångar uppgick till –1,2 MSEK (-0,6 MSEK). Likviditeten inklusive kortfristig placering uppgick till 15,8 MSEK (14,5 MSEK) vid periodens slut.

Inköp från det närstående bolaget Glycorex AB under 2011 avser endast kostnader för gemensam administration. Fördelning sker utan påslag. Vid periodens slut uppgår skulden till Glycorex AB till 0,0 MSEK (0,0 MSEK).

(för fullständig rapport inklusive tabeller, se bifogad fil)