DELÅRSRAPPORT JANUARI – JUNI 2009

(NGM:GTAB B)

Perioden i sammandrag

• Det är första halvåret som företaget redovisar ett positivt rörelseresultat.

• Första halvåret var företagets nettoomsättning den bästa någonsin med 21,3 MSEK (14,9 MSEK), en ökning med 43 % jämfört med motsvarande period föregående år. Hela omsättningen utgjordes av direktförsäljning. Andra kvartalets nettoomsättning var 11,9 MSEK (7,6 MSEK) vilket är en ökning med 57 % jämfört med motsvarande period föregående år.

• Rörelseresultatet uppgick till 2,6 MSEK (-1,3 MSEK).

• Periodens resultat efter skatt uppgick till 3,0 MSEK (-0,3 MSEK).

• Resultat per aktie uppgick till 0,05 SEK (0,00 SEK).

• Totalt 70 (52) transplantationscentra i 17 (17) länder har nu använt produkten.

• Glycorex Transplantation har i maj 2009 erhållit produktlicens för försäljning av Glycosorb®-ABO i Kanada.

• Den första benmärgstransplantationen där patienten före transplantationen behandlats med bolagets produkt genomfördes i januari 2009.

Verksamheten

Transplantation är en unik metodik som medför både ökad livskvalitet och längre förväntad överlevnad för patienten, samtidigt som sjukvården och samhället gör avsevärda kostnadsbesparingar jämfört med alternativ behandling.

Antalet patienter i behov av transplantation ökar emellertid år från år och det finns behov av metodik som möjliggör fler transplantationer.

Företagets huvudprodukt Glycosorb®-ABO möjliggör transplantationer oavsett blodgrupp hos givare respektive mottagare. Fler än 20 artiklar i ansedda medicinska tidskrifter har totalt publicerats kring metodiken och fler än 400 patienter har transplanterats efter behandling med produkten.

De kliniska resultaten visar att efter behandling med koncernens produkt kan transplantation av njure, lever, hjärta, lunga respektive benmärg, genomföras även då blodgrupperna inte är kompatibla mellan givare och mottagare.

Detta medför att fler transplantationer kan genomföras, samt ger större möjlighet att i tid transplantera akuta lever-, hjärt- respektive lungpatienter.

Glycosorb®-ABO avlägsnar specifikt de blodgruppsspecifika antikropparna från mottagaren i en extra-korporal blodbehandling som ur patientens perspektiv påminner om en konventionell dialysbehandling. Den kliniska erfarenheten med produkten visar att behandlingen är skonsam och effektiv.

De erhållna resultaten vid njurtransplantation är utmärkta och resultaten vid blodgruppsinkompatibel transplantation är lika bra som vid kompatibel. Resultat med organ från levande givare är bättre än från avlidna.

Glycosorb®-ABO möjliggör en ökning av antalet transplantationer bland annat genom att ungefär 35 % fler transplantationer från närstående levande givare kan genomföras.

Idag är väntetiden till transplantation ofta flera år. En kortare väntetid till transplantation har emellertid visats vara en betydelsefull faktor för resultatet. Koncernens produkt möjliggör en kortare väntetid till transplantation jämfört med att vänta på ett lämplig blodgruppskompatibelt organ. Därmed ökar möjligheten för patienterna att bli transplanterade i tid och med bättre resultat.

Glycosorb®-ABO ansluts till existerande utrustning på sjukhuset och kräver således inga tilläggsinvesteringar för att kunna användas. Nya enheter av produkten används för varje patient och för varje behandling.

Marknad

Koncernens produkt Glycosorb®-ABO marknadsförs för närvarande i Europa, Australien, Singapore, Turkiet och i Kanada. Den klart största marknaden i Europa är Tyskland, vars nuvarande marknadspotential bedöms vara minst 20 gånger större än den svenska.

Bolagets produkt möjliggör ett ökat antal transplantationer och ger därmed stora fördelar för både patienter och samhälle.

Mer än 130 000 patienter väntar på njurtransplantation i Europa och USA, vilket innebär en fördubbling under de senaste tio åren, men endast 35 000 patienter blir transplanterade per år.

Antalet dialyspatienter ökar i västvärlden och utgör en betydande och ökande kostnad för vården. Varje njurtransplantation kan innebära en besparing om ca 5 MSEK för sjukvården jämfört med alternativ behandling.

Det finns cirka 300 transplantationscentra i Europa, vilket gör marknaden lätt definierbar och möjliggör en fokuserad marknadsföring och försäljning i egen regi.

Hittills har produkten framförallt använts vid njurtransplantationer. Vi gör bedömningen att användningen kommer att öka även för andra typer av transplantationer, framförallt benmärgs- och levertransplantationer, men även hjärt/lungtransplantationer.

Produkten godkändes i maj 2009 för klinisk användning i Kanada. Vi arbetar på att uppnå godkännande för klinisk användning på ytterligare marknader i Nord- och Sydamerika samt i Asien.

Utveckling av resultat och ställning

Nettoomsättningen i både koncernen och moderbolaget under perioden ökade till 21,3 MSEK (14,9 MSEK). Den ökade försäljningen är ett resultat av en ökad användning hos befintliga centra av produkten, samt av att ett ökande antal centra använder produkten. Hela omsättningen utgjordes av direkt-försäljning.

Koncernen

Rörelseresultat före avskrivningar blev 4,7 MSEK (0,5 MSEK). Resultat efter finansiella poster blev 2,7 MSEK (-0,6 MSEK) inkluderat planenlig avskrivning med – 1,8 MSEK (-1,7 MSEK) på aktiverad utvecklingskostnad och patent.

Periodens resultat blev 3,0 MSEK (-0,3 MSEK) vilket ger ett resultat per aktie om 0,05 SEK (0,00 SEK). Soliditeten uppgick till 87,6 % (84,8 %).

-18,8 MSEK (-16,7 MSEK). Periodens kostnad för produktionsutveckling uppgick till -1,4 MSEK (-0,7 MSEK).

Periodens kassaflöde blev 1,3 MSEK (-21,8 MSEK). Periodens förvärv av dotterföretag uppgick till 0,0 MSEK (-23,8 MSEK). Investeringar i immateriella anläggningstillgångar uppgick till -0,6 MSEK (0,0 MSEK) och investeringar i materiella anläggningstillgångar uppgick till -0,9 MSEK (-0,4 MSEK). Likviditeten inklusive kortfristig placering uppgick till 7,3 MSEK (13,3 MSEK) vid periodens slut.

Moderbolaget

Rörelseresultat före avskrivningar blev 4,4 MSEK (0,4 MSEK). Resultat efter finansiella poster och periodens resultat blev 3,5 MSEK (0,4 MSEK) inkluderat planenlig avskrivning med -0,7 MSEK (-0,6 MSEK) på tidigare aktiverad utvecklingskostnad och patent.

Resultatet per aktie blev 0,06 SEK (0,01 SEK). Soliditeten uppgick till 93,0 % (89,8 %).

Rörelsekostnaderna, exklusive förändring av lager av färdiga varor, uppgick till -18,0 MSEK (-15,7 MSEK).

Under åren 1997-2001 har 45,2 MSEK aktiverats för Glycosorb®-ABO. Aktiveringen motsvarar företagets nedlagda kostnader på produktutveckling, inkluderat tillverkningsprocesser och preklinisk testning samt skälig andel av indirekta kostnader. Periodens kostnad för fortsatt produktionsutveckling uppgick till -0,7 MSEK (-0,7 MSEK). Fr.o.m. år 2002 har produktionsutveckling kostnadsförts eftersom bolaget inlett den kommersiella fasen.

Periodens kassaflöde blev 1,4 MSEK (-22,0 MSEK). Periodens investeringar i materiella anläggningstillgångar uppgick till -0,3 MSEK (-0,0 MSEK) och förvärv av dotterföretag till -0,0 MSEK (-23,6 MSEK). Likviditeten inklusive kortfristig placering uppgick till 6,6 MSEK (13,2 MSEK) vid periodens slut.

Skattemässigt underskott per 2008-12-31 uppgick till 116 MSEK. För mer information se not 13 i årsredovisningen 2008.

Utsikter

Den europeiska marknaden bedöms vara mer än tillräcklig för att koncernen skall nå god lönsamhet. Koncernen arbetar med att erhålla godkännanden på fler marknader.

Vi gör bedömningen att koncernen har potential att markant öka omsättningen på befintliga marknader.

Omsättningen förväntas öka genom att produkten successivt används mer och mer på befintliga användarsjukhus. Koncernens huvudprodukt har hittills använts på endast en mindre andel centra, 70 transplantationscentra av cirka 300 centra på befintliga marknader. Det finns ett ökande behov av fler transplantationer, antalet patienter i dialys och på väntelistorna ökar. Patientnyttan och kostnadsbesparingarna är betydande för varje genomförd transplantation.

Hittills har i huvudsak njurtransplantationer genomförts med produkten, men även användningen av bolagets produkt för lever-, hjärt-, lung- och benmärgs- transplantationer kan förväntas öka.

Den första benmärgstransplantationen där patienten före transplantationen behandlats med Glycosorb-ABO genomfördes i januari 2009. Vid tidigare benmärgstransplantationer har patienten behandlats efter transplantationen med Glycosorb-ABO. Det genomförs cirka 26 000 benmärgstransplantationer årligen i Europa på cirka 600 transplantationscentra.

Ett godkännande på fler marknader bedöms ytterligare förstärka koncernens försäljningstillväxt och resultatutveckling.

Företaget har sedan 2001 ökat sin försäljning årligen och även varje kvartal per löpande 12 månaders perioder. Företaget har valt att av strategiska skäl inte lägga ut produktion eller försäljning utan sköter detta i egen regi. Produktionen har kontinuerligt anpassats efter de ökande behoven av produkten. Vi bedömer att produktion och försäljning kan fortsatt skalas upp utan större personal- och kostnadsökningar och förväntar därmed att intäkterna fortsatt ökar i högre grad än kostnaderna.

Utveckling av nya produkter och applikationer.

Efter förvärvet av Glycoprobe AB i januari 2008 har koncernen kontroll av produktionen av de aktiva komponenterna i Glycosorb®-ABO. Detta har bland annat möjliggjort utveckling av nya kompletterande produkter till befintliga Glycosorb-produkter under andra kvartalet.

Förvärvet inkluderar även patent och teknologi som ger oss möjlighet att utveckla nya medicinska applikationer baserade på så kallade komplexa kolhydrater.

Förvärvet av Biotech IgG’s tillgångar under hösten 2008 ger bolaget tillgång till CE-märkt helblodsbehandling och ytterligare patentskydd inom extrakorporal blodbehandling av praktisk och strategisk betydelse.

Ett flertal tester har visat att Glycorex Transplantations produkter även lämpar sig för framtagning av så kallad universell plasma, det vill säga blodplasma som kan ges till patienter oavsett blodgrupp. Idag används så kallad blodgrupp AB-plasma som universell plasma. Vi bedömer marknadspotentialen som betydande för denna applikation. Dock kan koncernen i nuläget inte ge en prognos för när denna produkt kan erhålla godkännande.

Riskfaktorer

I Glycorex Transplantations årsredovisning 2008 (sid 15) redovisas de olika risker koncernen är utsatt för. Några generella förändringar i denna riskbild har inte identifierats.

Redovisningsprinciper

Denna delårsrapport är upprättad i enlighet med IAS 34 Interim Financial Reporting, samt i enlighet med Årsredovisningslagen (ÅRL).

Koncernredovisningen har upprättats i enlighet med International Financial Reporting Standards (IFRS) utgivna av International Accounting Standards Board (IASB) samt tolkningsuttalanden från International Financial Reporting Interpretations Committee (IFRIC). Vidare har rekommendation från Rådet för finansiell rapportering, RFR 1.2 Kompletterande redovisningsregler för koncernen, tillämpats.

Moderbolaget tillämpar Årsredovisningslagen (ÅRL) samt rekommendation från rådet för finansiell rapportering, RFR 2.2 Redovisning för juridiska personer.

Koncernen tillämpar IFRS 8 sedan den 1 januari 2009. Företagets hela verksamhet utgörs av ett rörelsesegment, ytterligare uppdelning på segment görs därför ej.

Koncernen tillämpar ändring i IAS 1 sedan den 1 januari 2009. Ändringen innebär att intäkter och kostnader tidigare redovisade direkt i det egna kapitalet istället redovisas i koncernens totalresultaträkning. Jämförelsesiffror för 2008 har beräknats i enlighet med ändringen i IAS 1.

Ingen avskrivning sker i koncernen av kvalitetssystem förvärvat från Biotech IgG AGs konkursbo. Värdet prövas istället årligen eller oftare vid indikation på behov av nedskrivning.

I övrigt har samma redovisningsprinciper tillämpats som i den senaste avgivna årsredovisningen. För detaljerad information om redovisningsprinciperna hänvisas till årsredovisningen för 2008.

Kommande informationstillfällen

Delårsrapport januari – september 2009-10-30

Bokslutskommuniké 2010 februari

Styrelsens försäkran

Styrelsen och verkställande direktören försäkrar att halvårsrapporten ger en rättvisande översikt av företagets och koncernens verksamhet, ställning och resultat samt beskriver väsentliga risker och osäkerhetsfaktorer som företaget och de företag som ingår i koncernen står inför.

Lund den 28 augusti 2009

Glycorex Transplantation AB (publ)

Org.nr. 556519-7372

Anders Williamsson

Styrelseordförande

Ingela Fehrman-Ekholm

Styrelseledamot

Nils Siegbahn

Styrelseledamot

Kurt Nilsson

Styrelseledamot och verkställande direktör

(För fullständig rapport se bifogad fil.)