DELÅRSRAPPORT JANUARI – MARS 2009

(NGM: GTAB B)

Glycorex Transplantation AB (publ) är ett medicintekniskt företag som bedriver forskning, utveckling och försäljning inom framförallt området organtransplantation.

Företaget har utvecklat, producerar och marknadsför en bioteknikbaserad medicinteknisk produkt, Glycosorb®-ABO, som används för transplantationer över blodgruppsgränsen. Antalet transplantationsmöjligheter ökar därmed. Produkten är godkänd för klinisk användning inom EC-området och används nu i totalt 14 europeiska länder, samt i Turkiet, Singapore och Australien.

Glycorex Transplantation AB (publ) har sitt säte på Ideon i Lund och är noterat på NGM Equity sedan september 2001.

Perioden i sammandrag

• Första kvartalet var företagets nettoomsättning den bästa någonsin med 9,4 MSEK, en ökning med 28 % jämfört med första kvartalet föregående år. Direktförsäljningen till transplantationscentra uppgick till 9,4 MSEK för första kvartalet, en ökning med 38 % jämfört med första kvartalet föregående år.

• Rörelseresultat före avskrivningar blev i moderbolaget 1,6 MSEK (0,1 MSEK). Periodens resultat per aktie blev 0,02 SEK (0,01 SEK).

• Rörelseresultat före avskrivningar blev i koncernen 1,6 MSEK (0,1 MSEK). Periodens resultat i koncernen blev 0,5 MSEK (-0,1 MSEK) vilket ger ett resultat per aktie om 0,01 SEK (0,0 SEK).

• Totalt 65 (44 Q1 föregående år) transplantationscentra i 17 (15) länder har nu använt produkten.

Verksamheten

Glycosorb®-ABO möjliggör transplantationer oavsett blodgrupp hos givare respektive mottagare. Blodgruppsspecifika antikroppar hos mottagaren har tidigare riskerat att resultera i en snabb avstötning av organet i de fall då givarens blodgrupp varit inkompatibel med mottagarens. Man har därför som regel inte genomfört denna typ av transplantationer, så kallade blodgruppsinkompatibla transplantationer.

Glycosorb®-ABO avlägsnar specifikt de blodgruppsspecifika antikropparna från mottagaren. De kliniska resultaten har visat att efter denna behandling kan transplantation genomföras även då blodgrupperna inte är kompatibla mellan givare respektive mottagare.

Produkten används framförallt i samband med njurtransplantationer från levande givare, men även i samband med lever- och hjärttransplantationer. Produkten har även använts vid benmärgstransplantation och vid lungtransplantation.

Ett ökande antal av de njurtransplantationer som genomförs i Europa och USA är från närstående levande givare. Glycosorb®-ABO möjliggör en betydande ökning av antalet transplantationer, framförallt genom att fler njurtransplantationer från närstående, levande givare kan genomföras när blodgrupperna mellan givare och mottagare inte längre behöver vara kompatibla.

Totalt 65 transplantationscentra i 17 länder har använt produkten. Resultaten med produkten är utmärkta, se även tidigare pressmeddelande.

Fler än 20 artiklar i ansedda medicinska tidskrifter har totalt publicerats kring metodiken.

Transplantation är en unik metodik som medför både ökad livskvalitet och längre förväntad överlevnad för patienten, samtidigt som sjukvården och samhället gör avsevärda kostnadsbesparingar. En betydelsefull faktor är också att väntetid till transplantation blir så kort som möjlig för patienten, vilket underlättas av koncernens produkt. Därmed ökar möjligheten för patienterna att bli transplanterade i tid.

Glycosorb®-ABO används extrakorporalt, det vill säga utanför kroppen. Produkten är baserad på komplexa kolhydrater, vilka generellt är kända som skonsamma biologiska substanser. Principen är att patienten före och efter transplantationen behandlas med produkten i en dialysliknande blodbehandling så att den del av patientens antikroppar som reagerar på annan blodgrupp effektivt och selektivt avlägsnas. Detta för att förhindra en avstötning av det transplanterade organet. Den kliniska erfarenheten med produkten visar att behandlingen är skonsam och effektiv.

Glycosorb®-ABO ansluts till existerande utrustning på sjukhuset och kräver således inga tilläggsinvesteringar för att kunna användas. Nya enheter av produkten används för varje patient och för varje behandling.

Ett flertal tester har visat att Glycorex Transplantations produkter även lämpar sig för framtagning av så kallad universell plasma, det vill säga blodplasma som kan ges till patienter oavsett blodgrupp. Idag används så kallad blodgrupp AB-plasma som universell plasma. Vi har noterat ett ökande intresse för konceptet och vi bedömer marknadspotentialen som betydande för denna applikation. Dock kan koncernen i nuläget inte ge en prognos för när denna produkt kan erhålla godkännande.

(för fullständig rapport, se bifogad fil)