Delårsrapport januari - juni 2014

(GTAB B)

• Nettoomsättning: 14,8 MSEK (14,5) varav andra kvartalet 7,1 MSEK (7,1)
  • Rörelseresultat före avskrivningar: -2,5 MSEK (-2,8) varav andra kvartalet -1,7 MSEK (-1,2)
  • Rörelseresultat: -4,5 MSEK (-4,7) varav andra kvartalet -2,7 MSEK (-2,2)
  • Resultat efter skatt: -4,3 MSEK (-4,6) varav andra kvartalet -2,6 MSEK  (-1,9)
  • Resultat per aktie: -0,07 SEK (-0,08) varav andra kvartalet -0,04 SEK (-0,03)

Viktiga händelser under perioden

Vid periodens utgång uppgick antalet kunder till 122, jämfört med 113 under motsvarande period föregående år. Efter periodens utgång har Bolaget erhållit en första beställning av Glycosorb®-ABO från Kina.

Försäljningsutvecklingen var under perioden totalt sett positiv jämfört med samma period 2013. Bolaget sålde drygt 5,5 % fler enheter. Under perioden ökade försäljningen till Australien, Indien, Singapore, Tjeckien, Österrike, Cypern, Norge, Italien, Holland, Frankrike och Kanada.

Under perioden beställde ett transplantationscentra inom Indian Ministry of Defence Glycosorb®-ABO för behandling vid en blodruppsinkompatibel njurtransplantation.

I juni inlämnades ansökningshandlingar till den mexikanska myndigheten för registrering av Glycosorb®-ABO där.

Under perioden genomfördes den första produktionen i renrum av produkter avsedda för området universella blodprodukter. Därmed har de tester och utvärderingar påbörjats som krävs för att uppnå godkännande för klinisk användning.

VD har ordet

Försäljningsmässigt har vi under det första halvåret sett en viss återhämtning jämfört med samma period föregående år. Orderingången ökade med cirka 5,6 % och rörelseresultatet före avskrivningar uppgick till -2,5 MSEK jämfört med -2,8 samma period föregående år. Efter en relativt svag inledning i andra kvartalet såg vi en betydande efterfrågeökning i slutet på kvartalet och försäljning av antalet enheter utvecklades positivt, framförallt utanför Europa, jämfört med motsvarande period föregående år.

På vissa marknader ökade efterfrågan markant jämfört med samma period föregående år, exempelvis i Australien, Österrike, Norge, Tjeckien, Singapore och i Indien.

På den Indiska marknaden, som årligen gör cirka 3000 njurtransplantationer från levande givare, fortsätter vi att expandera och vi har tillsammans med vår distributör satsat på att få ut Glycosorb på nya centra. Under första halvåret har två nya centra tillkommit och fler är på gång. Omställningen av patientbehandlingarna till färre Glycosorb-kolonner per behandlad patient har både under 2013 och under 2014 haft en negativ påverkan på den totala försäljningsvolymen, men som tidigare meddelats är vi övertygade om att den mer effektiva och kostnadseffektiva behandlingen kommer att underlätta introduktion på nya och befintliga marknader och på sikt vara gynnsam för Bolagets framtida utveckling. Dessutom ger detta Glycosorb®-ABO ytterligare konkurrensfördelar gentemot ospecifika behandlingsmetoder.

I Mexiko görs nästan lika många njurtransplantationer från närstående givare som i hela Västeuropa, vilken är Bolagets nuvarande dominerande marknad. I Mexiko finns en stark vilja att öka antalet njurtransplantationer från närstående givare. Ansökningshandlingarna till den mexikanska myndigheten för granskning och registrering av Glycosorb där, inlämnades i juni. Flertalet centra i Mexiko är bearbetade och vill påbörja användning med Bolagets huvudprodukt, Glycosorb®-ABO.

I Turkiet arbetar vi tillsammans med vår turkiska distributör för att uppnå full kostnadstäckning för Glycosorb-behandlingarna. Vi bedömer att det finns en god möjlighet att uppnå full kostnadstäckning där, vilket i så fall skulle öppna upp en marknad som potentiellt sett är ca 4-5 gånger så stor som den tyska.

Vi har satsat mer på våra utvecklingsprojekt inom UBP och autoimmuna sjukdomar och dessa projekt har utvecklats positivt under perioden.

(För fullständig rapport, se bifogad fil)

För ytterligare information kontakta:

Johan Nilsson, VD, vd@glycorex.ideon.se 046-286 52 30

Årsredovisning, kvartalsrapporter och annan information om Glycorex Transplantation AB kan hämtas från bolagets hemsida www.glycorex.se. Informationen är sådan som Glycorex Transplantation AB ska offentliggöra enligt svensk lag om värdepappersmarknaden och/eller lagen om handel med finansiella instrument. Informationen lämnades för offentliggörande den 22 augusti 2014 kl 08.30.