Delårsrapport kvartal 1, 2015

Januari – mars 2015 (jämfört med samma period föregående år)

• Nettoomsättning: 7,7 miljoner kronor (7,7)
  • Rörelseresultat före avskrivningar: -0,8 miljoner kronor (-0,8)
  • Rörelseresultat: -1,4 miljoner kronor (-1,8)
  • Resultat efter skatt: -1,4 miljoner kronor (-1,7)
  • Resultat per aktie: -0,02 kronor (-0,03)
  • Antalet försålda enheter av Glycosorb®-ABO ökade med cirka 7 % jämfört med motsvarande period förra året. Försäljningen ökade framförallt i Indien och i Tyskland. Bolaget hade en svagare försäljning framförallt till den engelska och holländska marknaden jämfört med motsvarande period föregående år.
  • 4 nya indiska och ett franskt transplantationscentra tillkom under kvartalet.

Första kvartalet

Helår

Belopp TSEK

jan-mar 2015

jan-mar 2014

jan-dec 2014

jan-dec 2013

Nettoomsättning

Förändring av lager av färdiga varor

Aktiverat arbete för egen räkning

Övriga rörelseintäkter

-1 743

-3 358

-5 708

Resultat per aktie i SEK, genomsnitt

(För fullständig rapport, se bifogad fil.)

VD har ordet

Trots att antalet försålda enheter ökade med ca 7 % ökade vår nettoomsättning endast marginellt under årets första kvartal. Försäljningen stördes i Europa av en ovanligt stark influensaperiod vilket ledde till att många transplantationer ställdes in och/eller flyttades fram. Detta bidrog till att returerna under första kvartalet ökade markant jämfört med samma period föregående år vilket påverkade koncernens omsättning negativt. Koncernens resultat efter skatt uppgick till -1,4 miljoner kronor (-1,7) under första kvartalet.

Försäljningen ökade under första kvartalet framförallt till Tyskland och Indien, vilka under perioden beställde cirka 32 % respektive 733 % fler enheter än motsvarande period föregående år. I Indien tillkom under perioden 4 nya transplantationscentra och ytterligare 3 efter periodens utgång. Därmed har Glycosorb®-ABO nu använts på 16 stycken njur- och 2 stycken levertransplantationscentra i Indien. I antalet försålda enheter, klättrade den indiska marknaden upp på andra plats efter Tyskland. I Mexiko blev planerade transplantationer uppskjutna på grund av infektioner.

I stället för 7-10 behandlingar med det gamla protokollet, krävs numera normalt endast 1-3 behandlingar, vilket visat sig vara viktigt för fortsatt expansion i Indien där patienten många gånger själv betalar. Även om omställningen av patientbehandlingarna till färre Glycosorb-kolonner per behandlad patient haft en negativ påverkan på den totala försäljningsvolymen, har många sjukhus tillkommit mycket tack vare denna nya, säkra och kostnadseffektiva användning. Omställningen har givit Glycosorb®-ABO ytterligare konkurrensfördelar gentemot konkurrerande metoder.

Vi har fortsatt arbetet på våra utvecklingsprojekt inom UBP och autoimmuna sjukdomar och dessa projekt har utvecklats positivt under perioden. Vår bedömning är att vi ska kunna genomföra tester som krävs för certifiering av dessa produkter under innevarande år.

En av Bolagets mest erfarna medarbetare på marknadssidan gick bort efter en kort tids sjukdom. Detta har naturligtvis påverkat Bolagets marknadsbearbetning och inneburit en stor personlig förlust för medarbetarna.

Bolaget kommer att nyanställa under innevarande period.

För ytterligare information kontakta:

Johan Nilsson, VD, vd@glycorex.ideon.se

Årsredovisning, kvartalsrapporter och annan information om Glycorex Transplantation AB kan hämtas från bolagets hemsida www.glycorex.se

Informationen är sådan som Glycorex Transplantation AB ska offentliggöra enligt svensk lag om värdepappersmarknaden och/eller lagen om handel med finansiella instrument. Informationen lämnades för offentliggörande den 22 maj 2015.