Delårsrapport kvartal 2, 2015

April – juni 2015 (jämfört med samma period föregående år)

• Nettoomsättning: 7,0 miljoner kronor (7,1)
  • Rörelseresultat före avskrivningar: -1,4 miljoner kronor (-1,7)
  • Rörelseresultat: -2,0 miljoner kronor (-2,7)
  • Resultat efter skatt: -2,0 miljoner kronor (-2,6)
  • Resultat per aktie: -0,03 kronor (-0,04)
  • Rörelseresultat förbättrades från -2,7 till -2,0 miljoner kronor. Antalet försålda enheter av Glycosorb®-ABO minskade med cirka 4 % jämfört med motsvarande period förra året. Försäljningen ökade däremot både på den europeiska och asiatiska marknaden under andra kvartalet, framförallt i England och i Singapore. Bolaget hade en försämrad försäljning till den australienska marknaden jämfört med motsvarande period föregående år.
  • Tre nya indiska, ett franskt och ett tyskt transplantationscentra tillkom under kvartalet.
  • Under perioden tecknades avtal med en distributör i Mexiko och med en lokal aktör i Spanien.

Januari – juni 2015 (jämfört med samma period föregående år)

• Nettoomsättning: 14,7 miljoner kronor (14,8)
  • Rörelseresultat före avskrivningar: -2,1 miljoner kronor (-2,5)
  • Rörelseresultat: -3,4 miljoner kronor (-4,5)
  • Resultat efter skatt: -3,4 miljoner kronor (-4,3)
  • Resultat per aktie: -0,06 kronor (-0,07)

Andra kvartalet

6 månader

Belopp TSEK

apr-jun 2015

apr-juni 2014

jan-jun 2015

jan-jun 2014

Nettoomsättning

Förändring av lager av färdiga varor

Aktiverat arbete för egen räkning

Övriga rörelseintäkter

-2 605

-3 389

-4 348

Resultat per aktie i SEK, genomsnitt

VD har ordet

Rörelseresultat förbättrades från -2,7 till -2,0 miljoner kronor. Under andra kvartalet minskade det totala antalet försålda enheter med ca 4 %, däremot ökade försäljningen både till den europeiska (10%) och asiatiska (17%) marknaden jämfört med motsvarande period föregående år. Försäljningen till den australiensiska marknaden sjönk i jämförelse med ett rekordkvartal föregående år. Försäljningen till den australiensiska marknaden ligger dock i nivå med tidigare år. På vissa marknader ökade efterfrågan markant under andra kvartalet jämfört med samma period föregående år, exempelvis i England, Österrike, Holland, Frankrike och Singapore.

Under första halvåret ökade det totala antalet försålda enheter med ca 1 % och rörelseresultatet förbättrades med ca 1,1 miljoner kronor. Koncernens kostnader har under årets första sex månader minskat med ca 1 miljoner kronor jämfört med motsvarande period föregående år. Detta kan dels hänföras till säsongsvariationer, men även till att en av vår mest erfarna medarbetare på marknadssidan gick bort efter en kort tids sjukdom. Under perioden har vi nyanställt en person på marknadssidan.

Koncernens resultat efter skatt uppgick till ca -3,389 miljoner kronor (-4,348).

Under andra kvartalet tillkom fem nya centra, ett i Tyskland, ett i Frankrike och tre stycken i Indien. Detta innebär att tio nya centra har tillkommit under första halvåret. Efter periodens utgång har ett nytt centra tillkommit. Det totala antalet centra uppgår nu till 137.

Vi har under perioden inlett samarbete med en distributör i Mexiko. Att vi nu har en etablerad aktör i Mexiko ser vi som en betydande tillgång för att kunna intensifiera marknadsföringen och påskynda försäljningen av Glycosorb®-ABO där. Under perioden påbörjades även ett samarbete med en aktör i Spanien med goda kontakter till både spanska och portugisiska sjukhus. Efter periodens utgång har vi etablerat ett samarbete med en distributör i Kuwait, som initialt kommer att påbörja registrering av produkten där, men som har ett brett kontaktnät i hela regionen.

Under andra kvartalet har vi tillsammans med ett engelskt sjukhus genomfört en mindre studie för att påvisa att Glycosorb®-ABO effektivt kan användas under en transplantation inkopplad till en hjärt-/lungmaskin vid en ABO-inkompatibel situation.

Utvecklingsprojekten inom UBP (universell blodplasma) och autoimmuna sjukdomar har fortsatt. Inom autoimmuna sjukdomar har ett samarbete med ett sjukhus inletts för att testa produkterna som utvecklas.

Arbetet med den, av FDA rekommenderade, begränsade studien i USA har fortsatt under perioden och vår plan är att under hösten kunna lämna in det reviderade studieupplägget till den amerikanska myndigheten.

(För fullständig rapport, se bifogad fil)

För ytterligare information kontakta:

Johan Nilsson, VD, vd@glycorex.ideon.se, 046-286 52 30

Årsredovisning, kvartalsrapporter och annan information om Glycorex Transplantation AB kan hämtas från bolagets hemsida www.glycorex.se

Informationen är sådan som Glycorex Transplantation AB ska offentliggöra enligt svensk lag om värdepappersmarknaden och/eller lagen om handel med finansiella instrument. Informationen lämnades för offentliggörande den 21 augusti 2015.