Delårsrapport kvartal 3, 2014

(För fullständig delårsrapport se bifogad fil)

Juli – september 2014 (jämfört med samma period föregående år)

• Nettoomsättning: 8,8 miljoner kronor (7,9)
  • Rörelseresultat före avskrivningar: 1,0 miljoner kronor (0,8)
  • Rörelseresultat: 0,0 miljoner kronor (-0,2)
  • Resultat efter skatt: 0,0 miljoner kronor (-0,2)
  • Resultat per aktie: 0,00 kronor (0,00)
  • Bolaget erhöll produktlicens för Glycosorb®-ABO i Mexiko. Mexiko är den andra marknaden i Nordamerika för vilken bolaget erhåller produktlicens.
  • Antalet försålda enheter av Glycosorb®-ABO ökade med 1,2 % jämfört med motsvarande period förra året. Försäljningen ökade framförallt i Indien, Kanada, Danmark och Holland. Medan Bolaget hade en svagare försäljning till den engelska, schweiziska och österrikiska marknaden jämfört med motsvarande period föregående år.
  • Bolaget erhöll den första beställningen av Glycosorb®-ABO från Kina (se pressmeddelande 28 juli, 2014).

Januari – september 2014 (jämfört med samma period föregående år)

• Nettoomsättning: 23,6 miljoner kronor (22,4)
  • Rörelseresultat före avskrivningar: -1,6 miljoner kronor (-2,0)
  • Rörelseresultat: -4,5 miljoner kronor (-5,0)
  • Resultat efter skatt: -4,3 miljoner kronor (-4,8)
  • Resultat per aktie: -0,07 kronor (-0,09)

Tredje kvartalet

9 månader

Belopp TSEK

jul-sep 2014

jul-sep 2013

jan-sep 2014

jan-sep 2013

Nettoomsättning

Förändring av lager av färdiga varor

Aktiverat arbete för egen räkning

Övriga rörelseintäkter

Periodens resultat

-4 313

-4 835

Resultat per aktie i SEK, genomsnitt

VD har ordet

Glycorex fortsätter att återhämta sig från 2013 års försäljningstapp och har under 2014 års första tre kvartal uppvisat en omsättningstillväxt på ca 6 % jämfört med samma period föregående år. Det tredje kvartalet hade Bolaget en omsättning på 8,8 (7,9) miljoner svenska kronor vilket innebär en tillväxt om ca 11 %. Vårt tredje kvartal är därmed vårt bästa tredjekvartal sedan 2011. En positiv utveckling har även inlett årets sista kvartal.

Under årets första nio månader har orderingången totalt sett ökat med ca 4 % och koncernens resultat efter skatt uppgick till 0,0 miljoner kronor (-0,2) under tredje kvartalet och -4,3 miljoner kronor (-4,8) under jan-sept 2014.

Omsättningen har under årets första tre kvartal ökat på samtliga av våra världsmarknader (Europa, Oceanien, Asien och Nordamerika). Ökningen har framförallt skett på den utomeuropeiska marknaden, vilket har bidragit till att den europeiska marknaden, som fortfarande är Bolagets huvudmarknad, står för cirka 82 % (89 %) av antalet försålda enheter.

Utanför Europa har den indiska marknaden genererat störst försäljningstillväxt (310 %) jämfört med jan-sept föregående år. I Indien görs årligen cirka 3000 njurtransplantationer från levande givare. Tillsammans med vår distributör satsar vi på att få ut Glycosorb på nya centra och våra förhoppningar är att komma igång på ytterligare något centra innan året är slut.

Försäljningstillväxten under perioden har även varit god på flera andra marknader, som exempelvis i Australien, Kanada, Singapore, Holland, Tjeckien, Cypern och Norge.

Omställningen av patientbehandlingarna till färre Glycosorb-kolonner per behandlad patient har både under 2013 och under 2014 haft en negativ påverkan på den totala försäljningsvolymen, men som tidigare meddelats är vi övertygade om att den mer effektiva och kostnadseffektiva behandlingen kommer att underlätta introduktion på nya och befintliga marknader och på sikt vara gynnsam för Bolagets framtida utveckling. Dessutom ger detta Glycosorb®-ABO ytterligare konkurrensfördelar gentemot ospecifika behandlingsmetoder.

Under tredje kvartalet erhöll Bolaget produktlicens för Glycosorb®-ABO i Mexiko, en marknad motsvarande Västeuropas gällande njurtransplantationer från levande givare, vilken är Bolagets nuvarande dominerande marknad. Produktlicensen gör att vi nu kan marknadsföra och sälja produkten där. Mexiko är den andra marknaden i Nordamerika för vilken bolaget erhåller produktlicens. I oktober genomförde vi vår första resa till Mexiko efter vårt godkännande. Resan, som innefattade både privata och statliga institutioner och sjukhus, var både omfattande och intressant. Intresset är stort och vår förhoppning är att den första blodgruppsinkompatibla transplantationen med Glycosorb i Mexiko kan ske inom de närmsta månaderna.

I Turkiet arbetar vi tillsammans med vår turkiska distributör för att uppnå full kostnadstäckning för Glycosorb-behandlingarna. Vi bedömer att det finns en god möjlighet att uppnå full kostnadstäckning där, vilket i så fall skulle öppna upp en marknad som potentiellt sett är ca 4-5 gånger så stor som den tyska.

Vi har fortsatt arbetet på våra utvecklingsprojekt inom UBP och autoimmuna sjukdomar och dessa projekt har utvecklats positivt under perioden. Vår bedömning är att vi ska kunna slutföra de tester som krävs för certifiering av dessa produkter under nästa år.

För ytterligare information kontakta:

Johan Nilsson, VD, vd@glycorex.ideon.se

Årsredovisning, kvartalsrapporter och annan information om Glycorex Transplantation AB kan hämtas från bolagets hemsida www.glycorex.se

Informationen är sådan som Glycorex Transplantation AB ska offentliggöra enligt svensk lag om värdepappersmarknaden och/eller lagen om handel med finansiella instrument. Informationen lämnades för offentliggörande den 26 november 2014.