EFFEKTIVARE PATIENTBEHANDLING MED GLYCOSORB®-ABO

Glycorex Transplantation AB (publ.), som är noterat på NGM Equity, meddelar att kliniska data presenterats vid en kongress i England som visar att en dubbelt så effektiv patientbehandling jämfört med tidigare nu är möjlig med bolagets huvudprodukt Glycosorb®-ABO.

Resultaten innebär att ännu fler blodgruppsinkompatibla transplantationer från närstående levande givare med Glycosorb®-ABO möjliggörs, samt att även möjligheterna nu öppnas upp för att i större utsträckning transplantera lever, hjärta, lunga, samt njure/bukspottkörtel från blodgruppsinkompatibla avlidna givare.

Det transplantationscentrum i London som genomfört de effektivare behandlingarna, noterade en dubbelt så hög effektivitet i behandlingarna genom att behandla en grupp av patienter med dubbelt så stora patientvolymer blodplasma vid varje behandling.

Den utökade behandlingen gav inga bieffekter och tiden för den enskilda behandlingen behövde inte ökas. Effekten uppnåddes genom att använda två parallellkopplade kolonner samtidigt vid behandlingen. Resultaten jämfördes med en kontrollgrupp av patienter som behandlades enligt sjukhusets tidigare protokoll.

Med samma antal använda kolonner kan därmed antalet behandlingar reduceras jämfört med tidigare, vilket gör den totala behandlingen enklare och mer kostnadseffektiv.

Även patienter med höga nivåer av blodgruppsspecifika antikroppar kunde behandlas effektivt. Med den nya behandlingen kan de flesta patienter komma att behandlas exempelvis på måndagen och tisdagen och transplanteras på onsdagen. Det normala har hittills varit att börja behandlingarna minst en vecka före transplantationen. För patienter med lägre antikroppsnivåer kan det komma att räcka med en behandling med två kolonner. Detta öppnar även upp för fler transplantationer från avlidna givare med Glycosorb®-ABO.

Glycosorb®-ABO är en av Glycorex Transplantation AB egenutvecklad medicinteknisk produkt som används för att underlätta blodgruppsinkompatibla transplantationer, framförallt vid njurtransplantationer från närstående levande givare, men produkten används även vid transplantation av lever, hjärta, lunga och stamceller. Produkten har hittills använts vid fler än 1000 njurtransplantationer och med utmärkta resultat.

Varje genomförd njurtransplantation har beräknats spara upp till 5 MSEK enbart i sjukvårdskostnader. Förutom i Europa används produkten i exempelvis Indien, Kanada och Australien. Bolaget håller på med att registrera produkten på fler marknader, bland annat i Mexiko.

För ytterligare information och tidigare pressmeddelanden hänvisas till bolagets hemsida, www.glycorex.se, samt VD Kurt Nilsson (046-286 5230).