EXTRA BOLAGSSTÄMMA I GLYCOREX TRANSPLANTATION AB (PUBL) BESLUTAR OM FÖRVÄRV OCH APPORTEMISSION

Vid extra bolagsstämma med aktieägarna i Glycorex Transplantation AB den 14 december 2007 fattades beslut om att dels godkänna förvärv av samtliga aktier i Glycoprobe AB och det kommersiella kännetecknet Glycorex, dels möjliggöra en delfinansiering av förvärvet genom en apportemission.

Köpeskillingen för samtliga aktier i Glycoprobe AB uppgår till 50.000.000 kronor, med avdrag för nettoskulden i Glycoprobe AB. Av köpeskillingen skall 22.500.000 kronor (minus nettoskulden) erläggas genom kontant betalning senast 15 dagar efter genomförandet av förvärvet och resterande del 27.500.000 kronor erläggas kontant eller genom beslutad apportemission. Rätt att teckna nya aktier i apportemissionen skall tillkomma Glycorex AB, varvid de sålunda nyemitterade aktierna i bolaget utgör en delbetalning för förvärvet av samtliga aktier i Glycoprobe AB.

Emissionen innebär att aktiekapitalet kan komma att ökas med högst 76.500 kronor genom utgivande av högst 1.530.000 aktier av serie B. De nya aktierna skall medföra rätt till vinstutdelning från och med räkenskapsåret 2008. Emissionsbeslutet är bl.a. villkorat av att bolaget genom avtal med Glycorex AB förvärvar samtliga aktier i Glycoprobe AB och att bolaget senast den 29 februari 2008 inte erlagt kontant betalning för den del av köpeskillingen som avses finansieras genom apportemissionen. Förvärvsavtalet beräknas kunna undertecknas i början av 2008.

Emissionen kommer, vid ett utgivande av det högsta antal aktier som anges ovan, att medföra en utspädningseffekt om cirka 2,8 procent av aktiekapitalet och 1,8 procent av rösterna i bolaget.

___________________________________________________________

2007-12-14