Första levertransplantationen med Glycosorb®-ABO genomförd i Kanada.

Glycorex Transplantation AB (publ.), som är noterat på NGM Equity, meddelar att bolagets produkt Glycosorb®-ABO nu även använts på ett transplantationscentra i Kanada i samband med akut levertransplantation. Det innebär att 3 transplantationscentra i Kanada och totalt 101 transplantationscentra i 22 länder har använt produkten i samband med blodgruppsinkompatibel transplantation.

Produkten har tidigare använts i Kanada i samband med blodgruppsinkompatibel njurtransplantation respektive hjärttransplantation.

Glycosorb®-ABO har utvecklats av bolaget för att specifikt reducera de blodgruppsspecifika antikroppar hos mottagaren som annars leder till avstötningsreaktioner vid transplantation av ett blodgruppsinkompatibelt organ. Behandlingen gör det möjligt att transplantera även blodgrupps-inkompatibla organ och bidrar till att minska problemen med organbrist.

Även mindre barn kan behandlas med produkten och den nu transplanterade patienten i Kanada var ett barn som vägde knappt 8 kg.

Glycosorb-ABO används idag framförallt i Europa, men även i Australien, Kanada, Malaysia, Indien och Singapore, framförallt vid blodgruppsinkompatibla njurtransplantationer, men även vid blodgruppsinkompatibel transplantation av lever, hjärta, lunga, stamceller samt kombinerad transplantation av njure/bukspottkörtel. Totalt har cirka 1000 transplantationer genomförts.

Ett trettiotal publikationer av kliniska resultat med produkten har publicerats i ansedda medicinska tidskrifter och har även presenterats vid olika nationella och internationella transplantationskongresser. De utmärkta resultaten har betydelse för att etablera produkten på ytterligare marknader.

Vi hänvisar till tidigare pressmeddelanden och bolagets årsredovisning (www.glycorex.se) samt till bolagets Vd, Kurt Nilsson, 046 286 5780, för ytterligare information.