FORTSATT ÖKAD OMSÄTTNING. ANTALET TRANSPLANTATIONSCENTRA SOM ANVÄNDER GLYCOSORB-ABO HAR ÖKAT TILL ÖVER 60 CENTRA.

(NGM: GTAB B)

Glycorex Transplantation AB (publ.) som är noterat på NGM Equity, meddelar att antalet transplantationscentra som beställt Glycosorb-ABO nu ökat till 61 centra (från 43 centra i januari -08). Omsättningen för oktober och november ökade till 7 MSEK (4 MSEK oktober-november 2007).

Bolagets huvudprodukt Glycosorb®-ABO, som utvecklats, produceras och marknadsförs av Glycorex Transplantation AB, möjliggör blodgruppsinkompatibla transplantationer, hittills huvudsakligen från närstående givare vars blodgrupp inte är kompatibel med mottagarens.

Efter behandling av mottagaren med Glycosorb-ABO kan transplantationen genomföras. Därmed kan även blodgruppsinkompatibla par transplanteras och fler transplantationer genomföras. Detta medför även kortare väntetider för ett stort antal patienter.

Framförallt njurtransplantationer, men även lever-, hjärt-, lung- och benmärgstransplantationer genomförs med produkten.

Transplantationscentra i Europa, Turkiet, Asien och Australien använder produkten. Successivt fler kliniska resultat publiceras samt presenteras på internationella konferenser, senast på en större internationell transplantations-kongress i Australien samt på en nefrologikongress i Tyskland.

Resultaten med produkten är utmärkta. Hittills publicerade resultat, nu drygt 20 publicerade artiklar i ansedda medicinska tidskrifter, visar att Glycosorb-ABO möjliggör blodgruppsinkompatibla transplantationer med likvärdiga resultat som för blodgruppskompatibla transplantationer. Därmed möjliggörs fler transplantationer, framförallt från närstående levande givare, men även transplantationer från avlidna givare underlättas.

I exempelvis en artikel publicerad i Nephrol. Dial. Transplant, rapporteras att den transplanterade njurens funktion och överlevnad samt patientöverlevnaden var 100 % för blodgruppsinkompatibla njurtransplantationer genomförda vid ett större transplantationscentra i Basel.

Behovet av att kunna genomföra fler transplantationer är stort och växer år från år. Under den senaste tioårsperioden har antalet patienter på väntelistorna för njurtransplantation fördubblats i Europa och Nordamerika och förväntas fortsatt öka. Kostnaden för alternativ behandling ökar och i exempelvis USA utgör dialyskostnaden nu närmare 10 % av sjukvårdskostnaderna, situationen är likartad i flera andra länder.

Med tanke på att varje njurtransplantation sparar cirka 5 miljoner kronor jämfört med alternativ behandling och i stort sett återställer patienten till ett normalt friskt liv, blir det uppenbart med fördelarna med en produkt som Glycosorb-ABO, vilken möjliggör fler transplantationer och med hittills utmärkta kliniska resultat.

Det finns ca 600 transplantationscentra i enbart Europa och Nordamerika. Bolaget gör bedömningen att antalet centra som använder produkten har potential att fortsatt öka samt att användningen av produkten hos befintliga kunder har potential att fortsatt öka.

För ytterligare information och tidigare pressmeddelanden hänvisas till bolagets hemsida, www.glycorex.se, samt VD Kurt Nilsson (046-286 5230).