FÖRVÄRV AV GLYCOPROBE AB

Glycorex Transplantation AB (publ.) som är noterat på NGM-equity, har ingått avtal om förvärv av Glycoprobe AB och delfinansierar förvärvet genom apportemission.

Glycorex Transplantation AB och Glycorex AB har den 17 januari 2008 ingått avtal om förvärv av samtliga aktier i Glycorex ABs dotterbolag Glycoprobe AB. Köpeskillingen uppgår till 50 000 000 kronor, med avdrag för nettoskulden i Glycoprobe AB.

Enligt avtalet skall köpeskillingen erläggas genom två delbetalningar. Den första delbetalningen om 22 500 000 kronor (minus nettoskulden) skall erläggas genom kontant betalning. Parterna har överenskommit att den andra delbetalningen skall erläggas genom apportemission av

1 530 000 nyutgivna aktier av serie B i bolaget i enlighet med de villkor som beslutades av den extra bolagsstämman. Rätt att teckna aktierna tillfaller Glycorex AB.

Genom förvärvet av Glycoprobe AB får Glycorex Transplantation AB kontroll av produktionen av aktiva komponenter till bolagets produkter inom transplantationsområdet samt teknologi för utveckling av nya produkter. Förvärvet av Glycoprobe AB är ett led i att stärka bolagets verksamhet och värde samt öka möjligheterna att utveckla nya produkter inom teknikområdet medicinska kolhydrater.

Glycorex Transplantation AB producerar och marknadsför produkter som möjliggör transplantation oavsett blodgrupp hos givare och mottagare. Detta möjliggör fler transplantationer och minskar problemen med organbrist.

Bolaget står inför en expansion till flera transplantationscentra och marknader av bolagets huvudprodukt Glycosorb-ABO. Produkten har i nuläget använts av drygt 43 transplantationscentra i 15 länder i samband med transplantationer där givare och mottagare inte har kompatibla blodgrupper.

Behovet av att genomföra fler transplantationer är stort och växande i de flesta länder. Antalet njurpatienter på väntelistorna ökar och överstiger nu 130.000 i Europa och USA tillsammans.

Glycosorb®-ABO används framförallt i samband med njurtransplantationer från närstående levande givare, men även i samband med lever-, lung- respektive hjärttransplantation från avlidna givare över blodgruppsgränserna. Vid akut lung- eller leversjukdom kan ofta patienten räddas genom transplantation och möjligheten att transplantera i tid ökar markant om man kan transplantera oavsett blodgrupp.

___________________________________________________________

2008-01-17