Glycorex stärker organisationen för att lägga ytterligare kraft bakom tillväxtstrategin Going 4 Growth

Den 8 december 2022 tillträdde Johan Lavén som ny vd på Glycorex med uppdrag att genomföra bolagets tillväxtstrategi genom att expandera bolagets verksamhet inom transplantationsområdet globalt, kommersialisera bolagets produkt inom universell blodplasma samt inleda förberedelserna för den kliniska studien av Glycorex produkt för behandling av reumatoid artrit. Sedan tillträdet har Johan tillsammans med styrelsen genomfört en genomlysning av bolagets möjligheter och beslutat stärka organisationen inom tre centrala områden: marknadsföring, försäljning och kvalitetsarbete.

”Jag har nu arbetat på Glycorex Transplantation sedan december och jag är mycket imponerad av personalens kunskap och engagemang för att globalt ge fler patienter tillgång till en unik och välbeprövad teknologi som gör det möjligt för fler njursjuka att transplanteras och därmed återfå den livskvalitet som kommer av att slippa dialyseras flera gånger i veckan. Organisationen är nu fullt fokuserad på att leverera på vår Going 4 Growth-strategi som rymmer stora tillväxtmöjligheter inom ett flertal områden, kortsiktigt såväl som långsiktigt. För att lägga ytterligare kraft i detta arbete har Glycorex rekryterat Stina Sandberg till positionen som Head of Marketing och Henrik Johansson som ny Quality Manager. Utöver detta har Johan Nilsson med sin långa erfarenhet av Glycorex och transplantationsmarknaden utsetts till Head of Sales. Med dessa nyrekryteringar och det övriga teamet på Glycorex har vi nu de initiala resurser vi behöver för att systematiskt börja leverera på vår strategi”, säger Johan Lavén.

Stina Sandberg är utbildad sjuksköterska med över 20 års erfarenhet från nationella och globala kommersiella roller i olika Life Science-företag. Stina kommer närmast från en roll som Head of Global Marketing på Sedana Medical och har dessförinnan arbetat på AstraZeneca, Crucell och Shire. ”Jag är glad över att börja på Glycorex och att kunna bidra med att minska patienters väntetid på livräddande organtransplantationer världen över. Jag ser också fram emot att vara med på resan att etablera bolagets unika teknologi inom andra terapiområden”, säger Stina Sandberg i en kommentar.

Henrik Johansson är utbildad kemist och har 15 års erfarenhet från Life Science-bolag. Han har främst arbetat inom kvalitet men även med produktion samt FoU. Henrik kommer senast från rollen som Quality Manager på Sever Pharma Solutions, men har tidigare innehaft samma position på Glycorex Transplantation. ”Glycorex Transplantation är ett företag med en hög kvalitetsmedvetenhet som genomsyrar hela organisationen och jag ser fram emot att komma tillbaka med mina nya erfarenheter och bidra till att utveckla företagets kvalitetsarbete”, säger Henrik Johansson.

Johan Nilsson, tidigare VD och som varit med i bolaget i närmare 13 år kommenterar: ”Bolagets resa har varit omväxlande under den tid jag har haft förmånen att få vara med. Under 2019 gick vi in i en spännande expansiv fas. Glycosorb® ABO är ansedd som state-of-the-art inom blodgruppsinkompatibla transplantationer och det finns högst intressanta expansionsmöjligheter både till befintliga och nya marknader. När effekterna av pandemin nu klingat av ser vi nu åter framemot att växa bolaget. Jag ser med tillförsikt fram emot att leda vår försäljningsorganisation. Vårt omedelbara fokus ligger på att utöka vår kommersiella räckvidd inom samtliga produktvarianter.

Johan Lavén, VD
Glycorex Transplantation AB
E-mail: info@glycorex.se

Kort om bolaget

Glycosorb® ABO är en av Glycorex Transplantation AB egenutvecklad medicinteknisk produkt som används kliniskt i fyra världsdelar för att underlätta blodgruppsinkompatibla transplantationer, framför allt vid njurtransplantationer från närstående levande givare, men produkten används även vid transplantation av lever, hjärta, lunga och stamceller. Produkten har hittills använts vid fler än 5,000 njurtransplantationer. Korttids- och långtidsresultaten är utmärkta. Resultaten har presenterats i över 60 artiklar i ansedda medicinska tidskrifter. Varje genomförd njurtransplantation har beräknats spara upp till 5 MSEK enbart i dialyskostnader. Varje genomförd njurtransplantation sparar cirka 150 dialysbehandlingar per år, vilket innebär att de över 5,000 njurtransplantationerna som genomförts efter Glycosorb®-behandlingar, kan uppskattas spara över 700,000 dialysbehandlingar per år. Förutom i Europa används produkten i exempelvis Indien, Kanada, Israel, Singapore, Thailand, Mexiko och Australien.

Bolaget har även utvecklat en CE-märkt medicinteknisk produkt för framtagning av universellt blod/blodplasma och utvecklar produkter för specifik reduktion av autoantikroppar vid behandling av autoimmuna sjukdomar. Bolaget samarbetar med ett ledande europeiskt forskningsinstitut för att utveckla en produkt för behandling av den autoimmuna sjukdomen reumatoid artrit (även kallad ledgångsreumatism). Inom EU finns ca 5 miljoner patienter som har denna sjukdom.

Glycorex Transplantation AB (publ) är noterat på NGM Main Regulated Equity (Nordic Growth Market) och handlas under symbolen GTAB B.