Glycorex Transplantation AB (GTAB B): Delårsrapport januari – mars 2024

Ökad försäljning och förbättrat resultat

Januari–mars 2024

• Nettoomsättning: 8,1 miljoner kronor (7,0)
  • Rörelseresultat: -3,4 miljoner kronor (-4,3)
  • Periodens resultat: -3,5 miljoner kronor (-4,3)
  • Resultat per aktie: -0,05 kronor (-0,06)

Sammanfattning av kvartalet

• 15% försäljningstillväxt.
  • Periodens rörelseresultat förbättrades med 0,9 miljoner kronor.
  • Positiv försäljningsutveckling på majoriteten av våra marknader.
  • Bolaget sluter avtal med distributör i Rumänien. I Rumänien har antalet njurtransplantationer från levande givare ökat under de senaste åren.

Händelser efter kvartalets utgång

• Första publikationen från Sydafrika som rapporterar om hur bolagets produkt framgångsrikt använts vid tre blodgruppsinkompatibla njurtransplantationer från levande givare.
  • Första blodgruppsinkompatibla stamcellstransplantationen i Mexiko efter behandling med Glycosorb® ABO. Patienten var ett barn.
  • Great Ormond Street Hospital i London har lämnat in en fallstudie för publicering där ett 9-årigt barn (runt 40 kg) genomgått en blodgrupps-/ABO-inkompatibel hjärttransplantation efter att ha behandlats parallellt/samtidigt med två Glycosorb® ABO kolonner.

Vd-ord
Vi har haft en positiv start på 2024. Under första kvartalet ökade försäljningen med 15 %, från 7,0 MSEK till 8,1 MSEK, samtidigt som vi minskade våra rörelsekostnader med 13 %. I fjol påverkades resultatet positivt av den kraftigt ökade lagerhållningen vid
utgången av första kvartalet, medan nivåerna i år har hållits mer stabila. Rörelseresultatet förbättrades med 0,9 miljoner kronor och uppgick till -3,4 miljoner kronor (-4,3). Denna utveckling är i linje med våra ambitioner om både ökad försäljningstillväxt och anpassning av kostnadsmassan i verksamheten. Detta gör att vi är försiktigt optimistiska inför fortsättningen av 2024.

Marknadsutveckling
Kvartalet vittnade om positiv försäljningsutveckling på majoriteten av våra marknader. Särskilt i Europa med Tyskland i spetsen där vi även adderade ett nytt centrum för pediatriska hjärttransplantationer.
Under kvartalet var försäljningen extra positiv i Tyskland, Österrike, Danmark, Spanien och Australien. Kvartalet har även inneburit fortsatt hög aktivitet i mötet med kunder såväl inom transplantation som inom transfusion. I tillägg till detta och i linje med vår tillväxtstrategi signerade vi ett avtal med Renamed Farma i Rumänien. I Rumänien har antalet njurtransplantationer från levande givare ökat under de senaste åren, vilket också innebär att blodgruppsinkompatibla transplantationer nu är intressant. Vår målsättning är att ingå ytterligare distributionsavtal under året. Vidare fortsatte orderingången även under första kvartalet från Mexiko, en av våra nyckelmarknader, som efter kvartalet dessutom genomfört en blodgruppsinkompatibel stamcellstransplantation efter behandling med Glycosorb® ABO. Patienten var ett barn och både behandlingarna och transplantationen utfördes framgångsrikt. Detta är den första stamcellstransplantationen med vår produkt i Mexiko.

I Indien fortsatte vi vår expansion genom att addera ytterligare fyra transplantationscentra.

Avseende kongresser kommer vi ha en fortsatt god aktivitetsnivå under året, bland annat med närvaro på TTS den största transplantationskongressen, samt på ISBT den största kongressen inom transfusion.

Efter kvartalets utgång publicerades de första erfarenheterna med vår produkt vid tre blodgruppsinkompatibla njurtransplantationer från levande givare i Sydafrika. Resultaten var utmärkta och deras konklusion var att Glycosorb® ABO är effektiv och möjliggör att blodgruppsinkompatibla transplantationer från levande givare framgångsrikt kan utföras i en sydafrikansk miljö. Förutom blodgruppsinkompatibla njurtransplantationer från levande givare används Glycosorb® ABO i Sydafrika även vid blodgruppsinkompatibla levertransplantationer från avlidna givare.

Avseende blodgruppsinkompatibla pediatriska hjärttransplantationer har vi nu inför kvartalsrapporten haft möjligheten att intervjua Dr. Issitt, Senior Paediatric Perfusionist vid Great Ormond Street Hospital (GOSH), London. Intervjun i sin helhet kan läsas på sidan 4. Vår produkt gör betydande skillnad och tänjer på gränserna för vad som tidigare varit möjligt. Detta visar vidare att produkten har potential för utökad användning vid transplantation av även andra organ från avlidna givare.

Kostnadskontroll
Som tidigare meddelats genomför vi kontinuerligt en anpassning och effektivisering av kostnadsmassan i verksamheten och har på så sätt uppnått en förbättrad kostnadskontroll. Denna process kommer att fortgå under hela året.

Kvalitet
Under april inspekterades bolagets kvalitetssystem, inspektionen genomfördes helt utan anmärkningar. Utöver detta har vår förmåga att leverera produkter av hög kvalitet med hög leveranssäkerhet nyligen också erkänts av Bio-Rad med vilka vi under 2023 ingick avtal med för användning av Glycosorb® ABO i deras tillverkningsprocess för reagens för sällsynta blodgrupper.

För att klassas som en ”Presterande Leverantör” behövdes ett totalbetyg på minst 85%, där uppmätt punktlighet och kvalitet vägdes samman. Vår prestation i deras utvärdering låg på 100%. Resultaten bekräftar vår förmåga att konsekvent leverera på högsta nivå, vilket i sin tur skapar värden för patienter, partners och vårdsystem och därmed även för våra aktieägare.

DELÅRSRAPPORTEN FÖR KVARTAL 1, 2024 I SIN HELHET BIFOGAS

För mer information vänligen kontakta:
Johan Nilsson, tf VD

Email: johan.nilsson@glycorex.com, Telefon: +46 46 286 5230

Denna information är sådan information som Glycorex Transplantation AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning och lagen om värdepappersmarknaden. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 23 maj 2024 kl. 08:00 CET.

Kort om bolaget
Glycorex Transplantation AB (publ) är ett globalt medicintekniskt företag med huvudkontor i Sverige. Företaget har utvecklat en unik medicinteknisk teknologi (antigen-specifik immunoadsorption) för att specifikt reducera blodgrupps- och autoantikroppar i blodet.

Bolagets fokusområden är inom transplantation, blodtransfusion samt autoimmuna sjukdomar. Bolaget har försäljning i över 25 länder där den största marknaden är Europa. Försäljning sker via egna säljkanaler samt i samarbete med distributörer på utvalda marknader. Produktutveckling och produktion sker i den egna anläggningen i Lund, Sverige.

Företagets egenutvecklade medicintekniska produkt, Glycosorb® ABO, har sedan 2001 använts världen över för att möjliggöra fler än 6 500 blodgruppsinkompatibla transplantationer genom att specifikt reducera anti-A/B antikroppar i organmottagarens plasma. Glycosorb® ABO används främst vid blodgruppsinkompatibla njurtransplantationer, men används även vid blodgruppsinkompatibla lever-, hjärt-, lung- och stamcellstransplantationer. Fler än 60 vetenskapliga artiklar har publicerats i välrenommerade medicinska tidskrifter som visat utmärkta resultat, på både kort och lång sikt, vid blodgruppsinkompatibla transplantationer genomförda med Glycosorb® ABO.

Bolaget har även utvecklat och CE-märkt en medicinteknisk produktvariant av Glycosorb® ABO som riktar sig till ett annat kundsegment: transfusionskliniker och blodcentraler. Produkten kan hjälpa till att öka tillgången på så kallade universella blodkomponenter och har visats vara effektiv för preparation av lågtiter blodplasma, helblod och trombocytkoncentrat.
Bolaget samarbetar med ett ledande europeiskt forskningsinstitut för att utveckla en produkt för behandling av den autoimmuna sjukdomen reumatoid artrit (även kallad ledgångsreumatism).

Glycorex Transplantation AB (publ) är noterat på NGM (Nordic Growth Market) Main Regulated Equity och handlas under symbolen GTAB B.