GLYCOREX TRANSPLANTATION AB FÖRHANDLAR OM STRATEGISKT FÖRVÄRV

Extra bolagsstämma den 14 december

Glycorex Transplantation AB för förhandlingar med Glycorex AB om ett strategiskt förvärv. Ett genomförande av förvärvet innebär att Glycorex Transplantation förvärvar samtliga materiella och immateriella tillgångar som krävs för den forskning och produktion som Glycorex AB hittills har utfört för Glycorex Transplantation AB.

Förvärvet avses ske genom ett övertagande i början av 2008 av Glycorex ABs dotterbolag Glycoprobe AB efter det att nämnda tillgångar har överförts till detta bolag från Glycorex AB samt rätten till namnet Glycorex. Köpeskillingen för samtliga aktier beräknas till 50 miljoner kr, varav 22.500.000 kronor avses att erläggas kontant och resterande del antingen kontant eller genom utgivande av högst 1.530.000 aktier av serie B i Glycorex Transplantation AB. Köpeskillingen stöds av ett värderingsutlåtande av Danske Bank Corporate Finance. Huvudägare till Glycorex AB är Kurt Nilsson och Bill Nederman.

Med hänsyn till att Kurt Nilsson är VD i Glycorex Transplantation AB erfordras godkännande från bolagsstämma till såväl förvärvets genomförande som den tilltänkta apportemissionen. Glycorex Transplantation AB har därför för avsikt att hålla sådan stämma den 14 december. Kallelse avses införas i tidningarna innevarande vecka.

Motivet för förvärvet är att ge Glycorex Transplantation AB kontroll över den teknologibas som bildar grunden för bolagets befintliga produkter och utvecklingen av nya produkter liksom över produktionen av de aktiva komponenterna för dessa produkter. Därigenom tillgodogör sig Glycorex Transplantation AB även de framtida kassaflödena i hela förädlingskedjan.

Det är styrelsens bedömning att en enhetlig ägarstruktur för funktionerna utveckling, produktion och marknadsföring stärker bolagets verksamhet och värde samt ökar möjligheterna att utveckla nya produkter inom det valda teknikområdet medicinska kolhydrater. Därigenom skapas en enhetlig struktur och förbättras möjligheterna att utveckla ytterligare produkter baserade på medicinska kolhydrater, vilket bedöms kommer att öka värdet på bolaget på både kort och lång sikt.

Verksamheten i Glycorex Transplantation AB utvecklas i övrigt i stort enligt fastställd plan. Vad avser godkännande av FDA (Food and Drug Administration) i USA av produkten Glycosorb®-ABO hänvisas till det pressmeddelande som offentliggjorts tidigare idag.

___________________________________________________________

2007-11-28

Glycorex Transplantation AB

Vid frågor kontakta styrelsens ordförande Nils Siegbahn,